استفاده از این محتوا رایگان میباشد

چارا برای خلق ارزش و توسعه مهارت های درونی و رشد استعدادها و جایی برای انجام پروژهای برنامه نویسی هست، هدف ما پیاده سازی ایده شما و توسعه مهارت های فردی کاربران برای ارتقا و اجرای هدفمندانه کسب و کارها میباشد بیشتر آموزش های سایت به صورت رایگان در اختیار شما هستند اما برای دسترسی به همه آموزش ها نیازمند تهیه عضویت ویژه سایت ما میباشید.

معرفی محیط طراحی دیزاینر

معرفی محیط طراحی دیزاینر

بعد از انجام اقدامات اولیه، نوبت به طراحی ظاهر نرم افزار میرسد.

یعنی چیزی که کاربر با بازکردن برنامه مشاهده میکند. این ظاهر میتواند شامل کلید، عکس، متن، منو و… باشد.

طراحی ظاهر نرم افزار توسط قسمتی به نام Designer صورت میگیرد.

در تصویر بالا محیط دیزاینر رو مشاهده میکنید.

برای باز کردن این قسمت از منوی Designer گزینه ی Designer Open را انتخاب کنید.

هر صفحه ای که توسط این پنجره طراحی شود Layout نام میگیرد

نکته: با اتصال شبیه ساز یا گوشی به Designer WYSIWYG میوانید.

به طورلحظه ای تغییرات ایجاد شده را در یک محیط اندرویدی مشاهده کنید.

برای مثال شما میتونید.

از شبیه ساز NOX که براتون قرار دادم در قسمت ابزارها  میتونید به صورت آنی محیط طراحی و مشاهده کنید.

و هر چیزی و خواستید به محیط اضافه کنید و تغیرات و مشاهده کنید

برای این کار کافی است که از منوی Designer WYSIWYG گزینه ی Connect را انتخاب کرده و یا کلید F2 را فشار دهید.

که در تصویر زیر مشخص شده است البته باید گوشی یا شبیه ساز از قبل به Basic4Android متصل باشد.

که نحوه ی این کار در بخش اتصال Basic4Android به شبیه ساز و گوشی توضیح داده خواهد شد

Layout حکم خط کشی کردن یک دفتر مشق را دارد که قبل از نوشتن مشق باید انجام داد.

حتی ممکن است چندین صفحه مشق بر روی ورق هایی با خط کشی مشابه نوشته شود.

در Basic4Android هم ممکن است چند صفحه ای کاملا متفاوت که در ادامه گفته میشود به این صفحه ها اکتیویتی میگویند.

از یک Layout استفاده کنند. مثال فوق به روشنی این مطلب کمک میکند:

در واقع بسیاری از افراد تفاوت Layout و صفحه اکتیویتی را نمی دانند. و یا آن ها را با هم اشتباه می کنند.

به اجزای موجود در Layout اصطلاحاً View گفته می شود. View های مهم و بررسی « کاربردشان در بخش View آموزش داده شده اند. اما فعلاً دو
View پیش از موعد معرفی می شوند:

Button : کلید.
EditText : فیلدی که در آن توسط کاربر متنی وارد می شود.

 

برای اضافه کردن View به Layout در پنجره ی Designer از منوی Add View اجرای موردنظر خود را انتخاب کنید.

فعلا برای تمرین سه Button و یک
EditText را اضافه کرده و آن ها را در محیط طراحی  Abstract Designer  به صورت زیر در آورید.

برای جابجایی و یا تغییر اندازه ی View ی مورد نظر
ابتدا در محیط طراحی بر روی آن کلیک کرده.

و سپس اقدام به کشیدن آن با ماوس برای جابجایی و یا کشیدن گوشه های آن برای تغییر اندازه
کنید.

همان طور که مشاهده می کنید در قسمت Views Tree نام تمامی View های موجود در این Layout نشان داده می شوند.

که با کلیک روی هر کدام و یا کلیک بر روی آن ها در محیط طراحی امکان تغییر مشخصاتشان در قسمت Properties وجود خواهد داشت.

نامی که هر View به طور پیشفرض دارد.

شامل نوع آن View و شماره ی آن چندمین View ی کل پروژه از نوع خودش می باشد.

و در برنامه نویسی هم همین نام است که معرف View خواهد بود.

تغییر این نام چندان توصیه نمی شود.

اما در صورت تمایل می توانید برای این کار پس از کلیک بر روی نام View ، از قسمت Properties و بخش Name نام آن را تغییر دهید.

نکته: این نام هیچ ربطی به چیزی که کاربر بعدها خواهد دید ندارد و تنها.


برای برنامه نویسی این View استفاده می شود.

یعنی ممکن است کلیدی که Button1 نام دارد توسط کاربر با عبارت دیگری دیده شود. 

برای تغییر نوشته ی روی کلید بر روی آن کلیک کرده.

و سپس در قسمت Properties و در بخش Text نام دلخواه خود را وارد کنید.

نکته: برای تغییر عکس پس زمینه ی کل Layout می توانید. در قسمت Views Tree بر روی Activity کلیک کنید.

و سپس در قسمت Properties که در این جا Properties کل Layout است. و بخش Drawable گزینه ی BitmapDrawable را انتخاب کنید.

دو گزینه ی دیگر به ترتیب برای تغییر رنگ و قرار دادن گرادیانت تدارج رنگ که دو رنگ در هم محو میشوند هستند.

سپس در بخش Image File تصویر موردنظر را انتخاب کنید.

برای این که تصویر در این لیست دیده شود. ابتدا باید آن را در بخش Files پنجره ی Designer وارد کرده باشید.

برای مشاهده ی این بخش. از سربرگ های موجود در زیر Views Tree گزینه ی Files را انتخاب کرده و یا از منوی Windows آن را فراخوانی کنید.

سپس بر روی کلید Add Files کلیک کنید. متن تیتر بالای Layout نیز از طریق بخش Title قسمت Properties قابل تعیین است.

 

بعد از اتمام طراحی Layout باید آن را ذخیره کنید.

برای این کار از منوی File پنجره ی Designer گزینه ی Save را انتخاب کرده.

و یا کلیدهای Ctrl+S را فشار دهید.

سپس در پنجره ای که باز می شود باید برای Layout خود نامی انتخاب کنید.

 

بعد از این کار در صورتی که نیازی به Layout های بیشتر بود.

می توانید از منوی File گزینه ی New را انتخاب کرده و به طراحی Layout جدید بپردازید.

در نهایت لیست تمام Layout های پروژه در پایین منوی File پنجره ی Designer دیده می شوند. که با کلیک روی هر کدام Layout موردنظر باز می شود.

 

 

طراحی ظاهر برنامه به پایان رسید.

و در پایان ذکر دو نکته الزامی است.

اول آن که سعی کنید برای هر نوع View تمام موارد موجود در قسمت Properties پنجره ی Designer آن را بررسی کنید.

چرا که امکان تغییر فونت، رنگ، اندازه و خیلی چی زهای دیگر در این قسمت ممکن است.

که توضیح خاصی برای آموزش ندارند و هر کسی می تواند کار آن ها را درک کند.

و دوم آن که به دلیل نیازمند بودن قسمت Designer Script به کدنویسی، این قسمت در بخش جداگانه ای بررسی خواهد شد.

بیسیک فور اندروید چیست ؟
بررسی ویو ها بیسیک فوراندروید
, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست