طراحی اپلیکیشن فقط ساخت چند صفحه و اتصال چند دکمه نیست، دنیایی هست پر از فرصت و تجربه و البته شکست های ارزشمند.
من در هشت سال گذشته برای برندها و کسب وکارهای زیادی اپلیکیشن طراحی و تولید کرده ام از پروژه های سازمانی با بودجه های سنگین گرفته تا استارتا پ هایی که در یک اتاق کوچک شکل گرفتند این مسیر پر از بالا و پایین بود اما هر تجربه ای که کسب کردم تأثیر مستقیم روی درآمد و رشد شخصی ام داشت.
شاید جالب باشد بدانی که امروز میتوانم یک محصول دیجیتال چند میلیونی را بدون حتی توضیح طولانی در سایت بفروشم یا صفحه فروشی طراحی کنم که ده ها میلیون تومان بازدهی داشته باشد اما واقعیت این است که کمتر کسی پشت صحنه تلاش هایی که کرده ام را دیده.
من بیشتر از آنکه موفق شوم شکست خورده ام !
تا به امروز بیش از ۱۲ پروژه و اپلیکیشن راه اندازی کرده ام که استارتاپ های خودم بودن که ۸ تای اول آن ها شکست کامل بودند بله هشت شکست پشت سر هم تصور کن کسی جای من بود احتمالاً همان موقع قید کار در حوزه اپلیکیشن را میزد و سراغ شغل دیگری میرفت.
خودم هم بارها به همین نقطه رسیدم بارها نا امید شدم روزهایی بود که به ترک کردن کار فکر کردم هفته ای ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت کار میکردم دو برابر یک کارمند عادی بدون نتیجه مشخص تصور میکردم این همه تلاش بیهوده است اما امروز میدانم آن شکست ها بهترین استاد های من بودند آن ها به من یاد دادند چطور یک کسب و کار را از صفر بسازم و ظرف چند ماه به سود برسانم.
مراحل کلیدی برای موفقیت در طراحی اپلیکیشن
ایده و هدف روشن
اولین قدم داشتن یک ایده واضح است اپ که میسازی باید یک مشکل مشخص را حل کند اگر خودت نتوانی مشکل را توضیح دهی مطمئن باش کاربر هم آن را حس نمیکند.
ساخت MVP ( نسخه حداقلی )
به جای اینکه ماه ها وقت صرف ساخت یک اپلیکیشن کامل کنی یک نسخه ساده و کاربردی بساز MVP به تو کمک میکند خیلی سریع باز خورد واقعی بگیری.
تولید محتوا و جذب کاربر
کاربران به تنهایی پیدا نمیشوند باید محتوایی تولید کنی که دیده شود از وبلاگ و شبکه های اجتماعی گرفته تا ویدئوهای آموزشی کوتاه این محتوا دروازه ورود کاربران به اپ توست.
پیشنهاد رد نشدنی
وقتی کاربر وارد اپ میشود باید دلیلی برای ماندن و ثبت نام داشته باشد یک پیشنهاد ویژه مثل نسخه رایگان محدود یا هدیه برای اولین خرید میتواند معجزه کند.
اعتماد سازی و ارتباط مداوم
کاربرانی که وارد اپ شده اند را باید نگه داری. ارسال نوتیفیکیشن هوشمند ایمیل های کاربردی و حتی پشتیبانی سریع همه ابزارهایی هستند که اعتماد ایجاد میکنند.
فروش محصول یا خدمات واقعی
در نهایت اپلیکیشن وسیله ای برای حل مشکل کاربر است وقتی اعتماد ایجاد شد کاربر حاضر است برای راه حل پول بدهد اینجاست که درآمد شروع میشود
انتخاب حوزه مناسب برای اپلیکیشن
یکی از بزرگ ترین اشتباهات من در شروع کار این بود که نمیدانستم کجا باید تمرکز کنم. برای همین هم شکست های زیادی تجربه کردم حالا میدانم حوزه هایی وجود دارند که امتحان شان را پس داده اند و مخاطب فعال زیادی دارند
سلامت و تندرستی ( از رژیم غذایی تا ردیاب خواب )
تناسب اندام و ورزش
مدیریت مالی و سرمایه گذاری
آموزش و یادگیری آنلاین
بهره وری و مدیریت زمان
مد و زیبایی
روانشناسی و سبک زندگی
ابزارهای کسب و کار و تجارت الکترونیک
وقتی اپ تو در یکی از این حوزه ها باشد شانس موفقیت و جذب کاربر چندین برابر میشود.
معماری کلین برای توسعه پایدار اپلیکیشن MVPمشاهده نمونه کار
مدل های درآمدی در طراحی اپلیکیشن
۱. فروش محصول یا اشتراک
مدل اشتراکی یکی از پایدارترین روش های درآمد است. کاربر نسخه رایگان محدود دریافت میکند و برای استفاده کامل حق اشتراک میپردازد.
۲. خدمات و مشاوره
وقتی اپ موفقی بسازی خیلی ها به سراغت میآیند تا برای خودشان هم اپ طراحی کنی یا مشاوره بدهی این یک منبع درآمد جانبی و ارزشمند است.
۳. تبلیغات هوشمند
اگر تعداد کاربران زیاد شود تبلیغات یکی از گزینه های طبیعی است اما مهم است تجربه کاربری فدا نشود. تبلیغات باید مرتبط غیر مزاحم و هدفمند باشند.
۴. همکاری با برندها ( اسپانسری )
خیلی وقت ها شرکت ها حاضرند برای دیده شدن در یک اپ تخصصی هزینه کنند. این همکاری میتواند به صورت اسپانسری بخش های خاص یا کمپین های مشترک باشد.
۵. فروش ماژول یا لایسنس
اگر قابلیتی ساخته ای که کاربرد عمومی دارد میتوانی آن را به عنوان ماژول یا لایسنس به شرکت های دیگر بفروشی.
نکات فنی و بازاریابی برای رشد اپ
روی UX ( تجربه کاربری ) وسواس داشته باش. اپ هرچقدر هم قوی باشد اگر کاربر نتواند راحت استفاده کند شکست میخورد.
داده محور باش نرخ نصب نگهداری کاربر تبدیل به خرید… همه این ها باید هر هفته بررسی شوند.
بهینه سازی صفحه اپ در مارکتها ( ASO ) توضیحات، اسکرین شات ها و نظرات کاربران نقش بزرگی در دانلود دارند.
کانال های جذب متنوع بسازاز اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و حتی وبلاگ شخصی غافل نشو.
پشتیبانی سریع = وفاداری کاربر خیلی وقت ها یک پاسخ سریع به کاربر ارزشش بیشتر از تبلیغات گران قیمت است.
جمع بندی
طراحی اپلیکیشن فقط یک مهارت فنی نیست ترکیبی از خلاقیت، پشتکار، بازاریابی و ریسک پذیری است. شکست های پی در پی در مسیر تو نه پایان راه بلکه سوخت حرکت اند اگر ادامه بدهی میتوانی زندگی ای بسازی که دیگران فقط آرزویش را دارند.
حالا از تو میپرسم اگر یک سال آینده همین موقع اپلیکیشن موفق خودت را داشته باشی و به تمام اهدافی که امروز رویایش را داری رسیده باشی چه پیامی برای خود امروزت مینویسی ؟
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید!