پرش به محتوا

چطور استراتژی تجربه کاربری طراحی کنیم

    چطور استراتژی تجربه کاربری طراحی کنیم؟

    چطور استراتژی تجربه کاربری طراحی کنیم

    برای اینکه بتونیم برای حل مشکلات کاربران استراتژی تجربه کاربری طراحی کنیم نیاز به اطلاعات توی سه زمینه کاربران، چشم انداز تجاری محصول و قابلیت ها و ویژگی های فنی داریم. دلیل اینکه به این اطلاعات نیاز داریم اینه که در مورد مشکلات احتمالی، زمینه کاری محصول و کاربران اطلاعات خاصی نداریم.

    کار جمع آوری اطلاعاتی که برای طراحی استراتژی تجربه کاربری برای حل مشکلات کاربران یه اپلیکیشن قراره انجام بدیم قرار نیست یه تحقیق بزرگ و آکادمیک باشه. بلکه در خصوص مواردی که اطلاعاتشون رو نیاز داریم اطلاعات زیادی وجود داره که فقط باید اونها رو جمع آوری و دسته بندی کنید.

    روش های زیادی برای به وجود آوردن استراتژی UX یک اپلیکیشن وجود داره. سه تا از کاربردی ترین روش ها مصاحبه ذینفعان، تحلیل رقبا و کاربر پژوهی هست. این اطلاعات باعث میشن با استفاده از اونها بتونید اطلاعات لازم رو برای به وجود آوردن استراتژی UX یه اپلیکیشن داشته باشید. با تکیه بر این اطلاعات میتونید استراتژی UX خیلی خوبی رو تدوین بکنید.

    ما میتونیم با استفاده از اطلاعاتی که از ذینفعان، رقبا و کاربران جامعه هدف اون اپلیکیشن به دست میاریم برای حل مشکلات کاربران استراتژی تجربه کاربری طراحی کنیم.

    مصاحبه با ذینفعان

    برای طراحی استراتژی تجربه کاربری برای حل مشکلات کاربران یه اپلیکیشن یکی از اطلاعاتی که نیاز بود چشم انداز تجاری اپلیکیشن بود. برای به دست آورن اطلاعات در این زمینه بهترین افراد ذینفعان یا مالکان اپلیکیشن هستن. ذینفع یه اپلیکیشن کسی هست که هم به اپلیکیشن و هم به نتیجه اپلیکیشن علاقه داره. میشه گفت مالکان اپلیکیشن ذینفعان اون هستن. حالا که با ذینفعان آشنا شدید باید با اونها بشینید مصاحبه کنید و سوالاتی از این قبیل رو ازشون بپرسید که توی عکس زیر مشاهده میکنید.

    مصاحبه با ذینفعان

    این سوالات میتونه چشم انداز تجاری یه اپلیکیشن رو تا حد زیادی برای شما مشخص بکنه. به دست آوردن اطلاعات خیلی سخت نیست چرا که تعداد ذینفعان یه اپلیکیشن طبیعتا خیلی زیاد نیست. اونا قبل از اینکه بخوان با شما صحبت کنن خودشون خیلی از جوانب رو سنجیدن، خیلی اطلاعات جالبی ممکنه جمع آوری کرده باشن و اونا رو در اختیار شما قرار بدن. بنابراین جمع آوری اطلاعات کار سختی نیست و با یه سری جلسه و مصاحبه میتونید تو چند سری به دست بیارید. نکته ای که وجود داره اینه که نوع جمع آوری اطلاعاتی که شما با ذینفعان خواهید داشت و نوع جلساتی که خواهید داشت طبیعتا حالت مصاحبه دارن. شما به عنوان طراح باید نحوه مصاحبه کردن درست رو بلد باشید.

    این اطلاعات فوق العاده مهم هستن. شما قراره این اطلاعات رو از رقبای اپلیکیشنی که قراره طراحی کنید بگیرید. این اطلاعات طبیعتا برای استراتژی UX یک اپلیکیشن خیلی مهم هستن. این اطلاعات روی بحث چشم انداز تجاری اپلیکیشن و کل اطلاعاتی که قراره برای توسعه اپلیکیشن مورد استفاده قرار بگیره بسیار تاثیر میذاره.

    وقتی شما از ذینفعان راجع به حوزه کاری اپلیکیشن سوال کردید و دقیقا متوجه شدید دقیقا از این اپلیکیشن چه انتظاراتی دارن میتونید یه تعریف اولیه از اپلیکیشن خودتون مشخص کنید. و برای حل مشکلات کاربران استراتژی تجربه کاربری طراحی کنید.اپلیکیشنی که شما قراره طراحی بکنید یه همچین اپلیکیشنی هست.

    رقبا رو مشخص کنید

    اولین کار برای طراحی استراتژی برای حل مشکلات کاربران اینه که بر اساس اطلاعاتی که دارید رقبا رو مشخص کنید. ما توی پروسه جمع آوری اطلاعاتمون اول ذینفعان رو داشتیم که ازشون یه سری اطلاعات گرفتیم بعد بر اساس اطلاعاتی که از ذینفعان گرفتیم رقبا رو شناسایی میکنیم. . هر همپوشانی که شما به لحاظ روند کاری با یه اپلیکیشن دیگه داشته باشید میتونید اونو به عنوان رقیب به حساب بیارید.

    تحلیل رقبا

    بعد از اینکه رقبا رو شناسایی کردید باید سعی کنید این سوالات رو مطرح کنید و به اونها پاسخ بدید. پاسخ این سوالات رو با موشکافی اپلیکیشن رقیب مثلا چه سبک طراحی رو داره، چه feauter هایی داخلش گنجونده شده و چه منوهایی داره و ... انجام بدید و تحلیل کنید. میتونید تو اینترنت ، شبکه های اجتماعی ، گروه های مختلف تلگرامی راجع به اون رقیب سرچ کنید و ببینید راجع به اپلیکیشن رقیبتون چه حرف هایی زده شده. پس نیاز نیست شما  به طور مستقیم با رقیب مصاحبه انجام بدید.

    شما خیلی از اطلاعات لازم رو میتونید به سادگی از همین منابعی که گفتم پیدا کنید.

    جمع آوری اطلاعات از رقبا

    وقتی که ما میخوایم راجع به رقبا اطلاعات رو جمع آوری کنیم باید یه سری سوالات رو مطرح کنیم. اول باید ببینید رقبای شما در حال حاضر کیا هستن، چه کاری انجام میدن. اپلیکیشنهایی که وجود دارن چطور مشکلات کاربر رو حل میکنن. آیا به درستی خدمات خودشون رو ارائه میدن، آیا کاربران اونها رو دوست دارن، چه ضعف هایی توی ارائه خدمات دارن.

    یکی از موارد خیلی مهمی که توی جمع آوری اطلاعات در خصوص طراحی استراتژی تجربه کاربریبرای حل مشکلات کاربران وجود داره اینه که وقتی شما با اون دید توهمی نرید جلو و با دید منطقی برید جلو و بیاید رقباتون رو تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعفشو ببینید. وقتی به نقاط ضعف میرسید میتونید روی همین نقاط ضعف رقیب متمرکز بشید.از این برای فرصت درآمد زایی استفاده کنید. ببینید چه مزایای رقابتی رو میتونید نسبت به رقیبتون ارائه بدید .

    شما میدونید که کاربر خیلی سخت روندشو تغییر میده یا ازیه اپلیکیشن جدید استفاده میکنه. وقتی که شما بدونید که نقطه درزی برای کاربر توی اپلیکیشن رقیب وجود داره روی اون متمرکز میشید. یا برعکس خیلی جاها ممکنه ببینید رقیبتون عملکرد فوق العاده خوبی داره. طبیعتا رقابت با کسی که توی خیلی از موارد داره قوی کار میکنه توی اون موارد اصلا منطقی نیست. به عنوان تیم استارتاپی اگه شما مشغول فعالیت باشید و طراحی رو براش انجام بدید بودجه و منابعتون محدودن.

    8استراتژی نیچ مارکتینگ(Niche Marketing)

    یکی از استراتژی هایی که وجود داره استراتژی نیچ مارکتینگ هست.این استراتژی میگه وقتی یه بازار بزرگ و درهم برهمی هست بیا یه گوشه بازار رو انتخاب کن. وقتی دیجی کالایی وجود داره که خیلی خوب داره توی حوزه فروش محصولات عمل میکنه نمیشه توی همه موارد باهاش رقابت کرد. ولی مثلا اگه شما بیاید یه فروشگاه تخصصی توی یه مورد بزنید ممکنه خیلی بهتر از دیجی کالا خدمات ارائه بدید. شاید دیجی کالا خیلی از موارد مثل ارائه یه سری تجهیزات مثل موبایل و تجهیزات دیجیتال خیلی خوب عمل بکنه ولی ممکنه توی یه سری از موارد یه ضعف هایی رو داشته باشه.

    شما میتونید با تولید یه اپلیکیشنی که اون نیاز خاص رو پوشش بده میتونید خیلی خوب عمل بکنید.

    اگه بحث اقیانوس قرمز و آبی رو شنیده باشید همین موضوع رو بیان میکنه که جایی که اقیانوسه قرمزه همه رقیبا دارن همو میزنن و میکشن. در واقع این اقیانوس خونی شده، شما اونجا وارد نشو و چون نابود میشی. خیلی از جاها شما به عنوان یه ماهی کوچیک نمیتونی با کوسه ها رقابت کنی. طبیعتا شما برید توی گوشه ای که خونی نیست، گوشه ای که قیانوس آبی هست و اونجا فعالیتونو انجام بدید.

    تحلیل رقبا

    وقتی دارید تحلیل رقبا رو انجام میدید دید منطقی که راجع به اون کسب وکار خواهید داشت باعث میشه که توی بحث موفقیت اون اپلیکیشن این موارد خیلی تاثیر داشته باشه.

    بنابراین میبینید که اطلاعاتی که ما توی بحث استراتژی UX داریم چقدر برای بقای و تولید یه اپلیکیشن حرفه ای مهم هستن.

    ما تا حالا توی بحث طراحی استراتژی تجربه کاربری برای حل مشکلات کاربران دو تیپ اطلاعات روبه دست آوردیم. اطلاعات ذینفعان و رقبا. اطلاعات رقبا و ذینفعان به شما کمک میکنه توی مرحله بعدی برخورد با کاربران هست اطلاعات بهتر و با کیفیت تری رو بتونید به دست بیارید. اول با ذینفعان مصاحبه کنید و ازشون اطلاعات جمع آوری کنید و بعد اطلاعات رقبا رو به دست بیارید.

    بعد از اطلاعاتی که از این دو گروه به دست آوردید اطلاعات رو از کاربران بگیرید. اینجوری دیگه خیلی از موارد رو میدونید، مثلا ضعف رقبا رو میدونید، میدونید اپلیکیشنی که برای جایگزینی اپلیکیشن شما وجود داره چه نقاط قوت و ضعفی رو داره.

    توی مرحل بعدی که با کاربر صحبت میکنید مشکلات رقیب رو میتونید با کاربر در میون بذارید . مثلا بگید من میدونم د حال حاضر که دارید از این اپلیکیشن استفاده میکنید این مشکلو داره. آیا تا حالا با این مشکل برخورد داشتید. چطور میشه اونو حل کرد و..

    بنابراین این اطلاعات فوق العاده به شما کمک خواهد کرد که توی مرحله بعدی که با کاربر صحبت خواهید کرد خیلی دستتون پر باشه و باز اطلاعات زیادی رو از کاربر بگیرید. ممکنه اگه برید همون اول با کاربر صحبت کنید باعث بشه دید توهمی شما  تقویت باشه و اطلاعات غلطی به دست بیارید.

     بیشتر اطلاعاتی که برای توسعه یه اپلیکیشن مهمه اطلاعات کاربر هستن.کاربر هست که نهایتا قراره از یه اپلیکیشن استفاده بکنه.

    کاربرپژوهی

    اطلاعات بعدی ونهایی که برای استراتژی تجربه کاربری باید جمع اوری کنید اطلاعات کاربران هستن.

    شما توی مراحل مختلف طراحیتون باید با کاربران در ارتباط باشید.اینجا اولین مرحله ایه که با کاربران در ارتباطید. اینجا قراره کاربران رو هم توی مرحله برنامه ریزی اپلیکیشنتون هم درگیر بکنید.

    کاربران کسانی هستن که در واقع قراره از اپلیکیشنی که تولید میکنید استفاده کنن. ما راجع به جمع آوری اطلاعات از کاربران مفصلا صحبت خواهیم کرد. اینجا فقط اینو بدونید توی مرحله استراتژی شما باید یه سری اطلاعات رو از کاربران داشته باشید. اولین قدم اینه که شما باید بدونید کاربران جامعه هدف اپلیکیشن شما چه افرادی هستن. توی این مرحله شما  نمیرید سراغ کاربران فقط قراره فقط کاربران رو بشناسید. ببینید از چه دستگاهی استفاده میکنن، توی چه شرایطی قراره از این اپلیکیشن استفاده بکنن، کاربرایی که قراره از این اپلیکیشن استفاده کنن چه مشکلاتی دارن و اگر این مشکلات رو دارن در حال حاضر چطور این مشکل رو حل میکنن. توی حوزه کاری این اپلیکیشن چه چیزایی رو دوست دارن یا متفرن.

    گاهی وقتا شما میخواید یه اپلیکیشن رو باز طراحی کنید. باید متمرکز بشید روی حل مشکلاتش.چرا کاربران از اون اپلیکیشن استفاده نمی کنن. اینا اطلاعاتی هستن که میتونن از سمت کاربران برای شما مهم باشن و به شما توی تدوین استراتژی تجربه کاربری کمک کنن.

    نکته مهمی که وجود داره اینه که سعی کنید حین جمع آوری اطلاعات کاربران روی نحوه انجام کار و حل مشکل توسط کاربر متمرکز بشید و با اونا به خوبی آشنا بشید.هدف نهاییتون برای طراحی اپلیکیشن باید این باشه که چه اپلیکیشنی به بهترین شکل میتونه بهترین نیازها از کاربررو رفع بکنه.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین