پرش به محتوا

چگونه برای اپلیکیشن خود سرمایه گذار جذب کنید

چگونه برای اپلیکیشن خود سرمایه گذار جذب کنید

چگونه برای اپلیکیشن خود سرمایه گذار جذب کنید

ممکن است ایده طراحی یک اپلیکیشن به ذهن شما برسد و بخواهید آن را در اپ استور یا گوگل پلی منتشر کنید اما بعد متوجه می شوید که برای این کار نیاز به سرمایه دارید.

سرمایه گذاران همیشه آماده هستند تا بر روی چیزی که به نظرشان به موفقیت می رسد سرمایه گذاری کنند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه سرمایه گذاران را متقاعد کنید تا بر ر روی ایده شما سرمایه گذاری کنند.

قبل از اینکه ایده استارتاپ اپلیکیشن خود را به سرمایه گذاران بدهید باید یک سری کارها را انجام دهید که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد. داشتن یک ایده به تنهایی کافی نیست، در ابتدا باید بازار و رقبای خود را بررسی کنید تا بتوانید موفق شوید.

چگونه برای اپلیکیشن خود سرمایه گذار جذب کنید

جایگاه اپلیکیشن خود را بشناسید

مدت زمان زیادی است که گوشی های هوشمند در دسترس هستند و تقریبا برای هر کاری اپلیکیشنی وجود دارد. سرمایه گذاران نمی خواهند بر روی ایده ای که از قبل وجود دارد سرمایه گذاری کنند.

پس باید تحقیقات خود را انجام دهید و چشم انداز رقابتی بازار اپلیکیشن خود را کشف کنید. اپلیکیشن ها و خدمات شرکت های مختلف را بررسی کنید تا مطمئن شوید ایده شما کپی یا ترکیب ایده های دیگران نیست.

شما باید به سرمایه گذاران ثابت کنید که ایده شما جدید است و می تواند چه نیازی را برطرف کند. از خودتان بپرسید:”چه مشکلی را می خواهم حل کنم؟ ” یا “چه چیزی اپلیکیشن من را منحصر به فرد می کند”. این ها سوالاتی هستند که سرمایه گذاران از شما می پرسند چون می خواهند از طریق ایده شما پولشان راچند برابر کنند.

سعی کنید با تحقیقات زیاد به درک کاملی از اپلیکیشن برسید. سرمایه گذاران میخواهند بدانند مخاطب شما چه کسانی خواهند بود، اپلیکیشن شما چه نیازی را برطرف خواهد کرد و شامل چه ویژگی هایی است.

برندسازی اپلیکیشن

بعد از اینکه مشخص شد اپلیکیشن شما قرار است چه کاری را انجام دهد نوبت به برندسازی می رسد. داشتن یک لوگو یا دامنه برای اپلیکیشن به سرمایه گذاران نشان می دهد که شما در مورد ایده اپلیکیشن خود جدی هستید.

برندسازی به سرمایه گذاران کمک می کند تا ایده شما را تجسم کنند.برندسازی به اندازه ایده اپلیکیشن مهم است .در واقع برندسازی  پایه و اساس سایر مراحل توسعه اپلیکیشن است.

فرقی نمی کند برندسازی شما ساخت دامنه، لوگو یا سایت باشد، برای اپلیکیشن خود برندسازی کنید تا سرمایه گذاران بتوانند درک بهتری از ایده شما به دست بیاورند.

گام آسانسوری خود را توسعه کنید

سرمایه گذاران افراد پر مشغله ای هستند و برای اینکه خود را در برنامه آنها بگنجانید بهتر است گام آسانسوری اپلیکیشن خود را آماده کنید.

گام آسانسوری به توصیف مختصر ایده شما می پردازد. در واقع باید بتوانید در زمانی حدود 30 ثانیه اپلیکیشن خود را توضیح دهید. اگر نمیتوانید اپلیکیشن خود را در 30 ثانیه توضیح دهید باید به عقب برگردید و تحقیقات بیشتری انجام دهید.

شما باید بتوانید ایده اپلیکیشن خود را بدون اینکه وقت زیادی از آنها بگیرید توضیح دهید. زمانی که سرمایه گذار را جذب کردید بعدها می توانید در مورد جزییات اپلیکشن مانند بودجه، ویژگی ها و سایر خصوصیات صحبت کنید.

 Pitch Deck طراحی کنید

پس از اینکه گام آسانسوری اپلیکیشن خود را توسعه دادید، حالا سرمایه گذاران آماده هستند تا در مورد اپلیکیشن شما بیشتر بدانند. برای این کار به Pitch Deck نیاز دارید. Pitch Deck ارائه ای است که جزییات اپلیکیشن شما را به نمایش می گذارد. Pitch Deck در واقع یک فایل پاورپوینت است که از آن برای نمایش جدول ها ،آمار و نمودارها به کمک تصاویر استفاده می شود.‏

مزیت Pitch Deck  این است که اگر سرمایه گذاران وقت کافی را برای جلسه حضوری نداشته باشند می توانید فایل Pitch Deck را در اختیارشان قرار دهید تا آن را مطالعه کنند.

نسخه دمو ایجاد کنید

مانند برندسازی که باعث می شود سرمایه گذاران بتوانند اپلیکیشن شما را تجسم کنند ایجاد یک نسخه دمو یا MVP اپلیکیشن شما را ملموس تر خواهد کرد.

داشتن نسخه دمو نشان می دهد که شما در ایده خود جدی هستید و همچنین به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد که اپلیکیشن شما را ببینند و با آن تعامل داشته باشند، نه اینکه فقط در مورد آن به صحبتهای شما گوش کنند. با این کار سرمایه گذاران تحت تاثیر قرار خواهند گرفت که شما تا این حد در مورد ایده خود فکر کرده اید تا آن را زنده کنید.

لینک وب اپلیکیشن

دورهای تامین مالی چیست

دورهای مالی مختلفی وجود دارد که اکثر استارتاپ ها و کسب و کارها از آن عبور می کنند. با هر دور تامین مالی با سرمایه گذاران مختلفی روبرو می شوید که اهداف متفاوتی برای جایی که می خواهند سرمایه خود را بگذارند دارند. دورهای تامین مالی به اپلیکیشن یا استارتاپ شما اجازه می دهد تا با انجام چندین تکرار به کسب و کار خود بهبود ببخشید.

دور pre-seed

اولین مرحله قبل از شروع واقعی کسب و کار دور pre-seed است. این دور برای زمانی است که ایده شما در مرحله اولیه است و هنوز محقق نشده است.بیشتر بودجه این دور از طریق دوستان و خانواده و پول خود شما تامین می شود.

در دور اولیه سرمایه گذاری کلی حدود 500 میلیون تومن تخمین زده می شود.

دور seed

در این دور شما در حال جذب سرمایه برای تحقیقات بیشتر در مورد اپلیکیشن خود، استخدام نیروها، آزمایش و توسعه اولیه اپلیکیشن هستید.

این دور بر رشد اولیه کسب و کار شما متمرکز است. بنابراین در این دور سرمایه کلی چیزی حدود 2 میلیارد تومن تخمین زده می شود. سرمایه گذاران مرحله اولیه کسانی هستند که پتانسیل استارتاپ شما را می بینند و مایل به انجام ریسک هستند.

سری A

اگر به دور سرمایه گذاری A رسیدید موفقیت را می توانید ببینید. این مرحله جایی است که شما واقعا بر رشد تجارت و اپلیکیشن خود تمرکز می کنید.سرمایه های سری A به شما این امکان را می دهد که در کنار بازاریابی، بر روی بهینه سازی کسب و کار و اپلیکیشن خود تمرکز کنید.سرمایه گذاری در این مرحله چیزی حدود6 میلیارد تومن و بیشتر خواهد بود.

سری B، C و غیره

رسیدن به نقطه B و بالاتر نقطه عطفی برای اپلیکیشن است. این مرحله شامل رشد کسب و کار شما حتی تا حد جهانی است. سرمایه گذاری کلی در این مرحله حدود 15 میلیارد تومن و بیشتر است. هر دور تامین مالی پس از سری B بر روی شرکت شما به صورت سهامی عام یا گسترش به بازارهای جدید است.

انواع بودجه

حالا که با انواع دورهای تامین مالی آشنا شدید و درک بهتری از فرآیند تامین مالی دارید وقت آن است که با سرمایه گذاران صحبت کنید. سرمایه گذار کسی است که علاقه مند به پشتیبانی از اپلیکیشن شما است. در ادامه با انواع مختلف سرمایه گذارانی که ممکن است با آنها روبرو شوید آشنا می شویم.

تامین مالی فرشته یا seed

چگونه برای اپلیکیشن خود سرمایه گذار جذب کنید

سرمایه گذاری فرشته یا seed نوعی سرمایه گذاری است که زمانی اتفاق می افتد که اپلیکیشن هنوز در مرحله ایده است. بخاطر اینکه شما برای چیزی که هنوز محقق نشده درخواست بودجه می کنید تامین مالی فرشته سخت است. برای اینکه سرمایه گذاران مایل به سرمایه گذاری شوند باید استدلال قانع کننده ای از اینکه چرا ایده شما ارزش سرمایه گذاری را دارد ارائه دهید.

بنابراین باید تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید تا آماده پاسخگویی به هر سوالی باشید. شما باید به سرمایه گذاران نشان دهید که آنچه ارائه می کنید جدید است و تاثیر قابل توجهی در صنعت خواهد داشت.

سرمایه گذاران ریسک پذیر

بسیاری از استارتاپ ها از سرمایه گذاری ریسک پذیر برای تامین مالی استارتاپ  استفاده می کنند. برای این کار اپلیکیشن شما باید در حال اجرا باشد و از مرحله ایده گذشته باشد.  این نشان می دهد که اپلیکیشن شما اعتبار دارد و در حال حرکت به جلو است. شما باید یک طرح قانع کننده داشته باشید، چراکه سرمایه گذاران به دنبال بازگشت سریع سرمایه خود هستند.

سرمایه گذاران ریسک پذیر موفقیت را در ایده شما می بینند اما می خواهند سریع تر به موفقیت برسند.دریافت بودجه از سرمایه گذاران ریسک پذیر کمی زمان بر است. ممکن است در ابتدا و یا در ادامه و پس از جلب توجه بیشتر اتفاق بیفتد.

پیش نمایش اندروید 13

Bootstrapping

Bootstrapping یک نوع بسیار ساده از تامین مالی است. شما با پس انداز خود، درآمد شغلی،سرمایه گذاری های موجود و هر نوع سرمایه شخصی دیگری شروع میکنید. توصیه می شود در صورت امکان برای شروع از سرمایه شخصی خود استفاده کنید. یکی از مزیتهای بوت استرپینگ این است که به شما کنترل و مالکیت کامل اپلیکیشن و فرآیند را می دهد.

با سرمایه شخصی خود می توانید یک نمونه اولیه از ایده خود برای اعتبار بخشیدن به آن ایجاد کنید. گاهی اوقات، بوت استرپینگ تنها چیزی است که یک اپلیکیشن برای موفقیت نیاز دارد.

تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی به روشی محبوب برای تامین مالی تبدیل شده است که گاهی اوقات نتایج مثبت تصاعدی دارد. سه نوع تامین مالی جمعی عبارتند از تامین مالی مبتنی بر اهدا، مبتنی بر پاداش و سرمایه گذاری.

شبکه شخصی

دریافت بودجه اولیه از دوستان و آشنایان راهی عالی برای جذب سرمایه اولیه است. از اطرافیان خود پرس و جو کنید تا ببینید چه کسانی می توانند به شما کمک کنند. این افراد یا خودشان و یا از طریق کسانی که به شما معرفی می کنند می توانند سرمایه اولیه ایده شما را تامین کنند.

وقتی اپلیکیشن شما تامین مالی شد چه کاری باید انجام دهید

پس از اینکه از طریق هر کدام از این دورها اپلیکیشن شما تامین مالی شد،ایده خود را گسترش دهید و آن را بهبود ببخشید. هر بار که به نقطه عطفی می رسید به دور دیگری خواهید رسید و در مقابل سرمایه گذاران بزرگ تر قرار می گیرید. با سرمایه بیشتر می توانید ویژگی های بیشتری به اپلیکیشن خود اضافه کنید و آن را توسعه دهید.

تبدیل ایده به فرآیند کار آسانی نیست اما اگر تلاش کنید به موفقیت خواهید رسید.

پس از دریافت بودجه، به توسعه بیشتر اپلیکیشن بپردازید. با کمک شرکت های توسعه اپلیکیشن موبایل می توانید به سطوح جدیدی از موفقیت برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.