استفاده از این محتوا رایگان میباشد

چارا برای خلق ارزش و توسعه مهارت های درونی و رشد استعدادها و جایی برای انجام پروژهای برنامه نویسی هست، هدف ما پیاده سازی ایده شما و توسعه مهارت های فردی کاربران برای ارتقا و اجرای هدفمندانه کسب و کارها میباشد بیشتر آموزش های سایت به صورت رایگان در اختیار شما هستند اما برای دسترسی به همه آموزش ها نیازمند تهیه عضویت ویژه سایت ما میباشید.

آموزش مقدماتی بیسیک فور اندروید

مقدمه:

با سلام خدمت همراهان و توسعه دهندگان وب سایت چارا از این که قصد دارید به جمع توسعه دهندگان سیستم عامل اندروید بپیوندید خرسندیم. در این مقاله آموزشی توسعه ی اپلیکیشن با محیط B4A Basic4Android آموزش داده شده است که نسبت به Eclipse و Studio Android محیط بویم توسعه ی اغلب اپلیکیشن های اندرویدی از پیچیدگی کمتری بهره مند است و برنامه نویسی اندروید را بسیار ساده و لذت بخش میکند. راه برنامه نویسی موبایل دراز و پیچیده است و در این مقاله سعی میکند شما را در قدم های اول این راه همیاری کند و ادامه ی این راه را به شما بنمایاند.
بدون شک تدوین این اثر و تجمع اطلاعات جامع و نه کامل در این رابطه در یک مقاله کار آسانی نبوده است. در صورتی که این اثر را مناسب
ارزیابی کردید حتما دیدگاه خود را در پایان برای ما ارسال کنید

۱ -نرم افزارهای پیش نیاز:

اجرای B4A بر روی ویندوز نیازمند نصب بودن نرم افزارهای پیش نیاز این محیط است که میتوانید از سایت های دانلود نرم افزار آن ها را دریافت
کنید. نرم افزارهای پیش نیاز عبارتند از:

Java Run Time JRE
Android Software Development Kit (Android SDK
Java Development Kit JDK

پس از دانلود و نصب موارد بالا نرم افزار ۷٫۸ Basic4Android را نصب، کرک و اجرا کنید. سپس از منوی Tools ،گزینه ی Paths Configure را انتخاب کنید.


تکمیل دو فیلد javac.exe و android.jar برای کار کرد برنامه الزامی است. در این دو فیلد مسیر دو فایل خواسته شده در کامپیوتر را وارد کنید که اولی در فولدری که JDK نصب شده و دومی در فولدری که SDK نصب شده است موجود میباشند. در صورت که هنگام نصب این دو نرم افزار مسیر نصب آن ها را تغییر نداده باشید آدرس آن ها به صورت است که در زیر فیلد هر کدام نوشته شده است. نکته شماره ی پلتفرم اندروید در این قسمت، شماره ی ورژن اندروید نیست، بلکه شماره ی ورژن api مخفف Application Programming Interfac به معنی رابط کاربری برنامه نویس میباشد. معموًال SDK دانلود شده در فولدر platforms خود هیچ api از قبل نصب شده ای را ندارد بلکه آن ها باید جداگانه توسط کاربر و بسته به نیاز دانلود شوند. api اندروید ۵ آب نبات چوبی، ۲۱ می باشد.

۲ -اقدامات اولیه:

قبل از هر کاری باید محیط برنامه را برای ساخت اپلیکیشن مور د نظر خود را آماده کنید. پس از باز کردن   Basic4Android طبق مراحل زیر پیش بروید. قدم اول، ذخیره کردن پروژه: تا پروژه ذخیره نشود عمًال هیچ کاری امکان پذیر نخواهد بود. پس اولین کار این است که پروژه ای که هنوز هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و خالی است را ذخیره کنید. برای این کار از منوی File گزینه ی Save را انتخاب کرده و یا کلیدهای S+Ctrl را فشار دهید. فایل خروجی با فرمت b4a *. می باشد. شدیدًا توصیه میشود که فایل فوق را در یک Folder New ذخیره کنید. چرا که بعد از توسعه ی اپلیکیشن فایل های زیادی به سورس برنامه اضافه میشوند که اگر در یک فولدر جداگانه نباشند کاملا گیج کننده خواهند بود.

قدم دوم، انتخاب آیکون برای اپلیکیشن:

بایسیت آیکون اپلیکیشن خود را در نرم افزاری مثل فتوشاپ طراحی کرده توصیه می شود با فرمت png*. باشد و در دو اندازه ی ۱۲۸x128 و ۵۱۲x512 واحد پیکسل است ذخیره کنید. آیکون ۱۲۸x128 برای وارد کردن به Basic4Android است و آیکون ۵۱۲x512 برای وقتی که اپلیکیشن برای انتشار به مارکت ارسال میشود یعنی در کل آیکون ۵۱۲x512 در برنامه نوییس نقشی ندارد برای وارد کردن آیکون اپلیکیشن از منوی Project گزینه ی Icon Choose را انتخاب کنید.

قدم سوم، انتخاب کردن نام پکیج اپلیکیشن:

پکیج نامی است که برنامه از روی آن شناخته می شود با نام برنامه اشتباه نشود برای مثال نام پکیج اپلیکیشن اینستاگرام android.instagram.com است. نام پکیج، نامی است که اپلیکیشن شما را از سایر اپلیکیشن ها متمایز میکند و در واقع هویت برنامه است. ممکن است نام اپلیکیشن بعد از مدیت تغییر کند مثل اپلیکیشن Swipe Omni که پیش تر به Swipe Lazy معروف بود اما نام پکیج یک برنامه ی منحصر به فرد هیچ وقت تغییرنمیکند. قرارداد خاصی برای انتخاب نام پکیج ها وجود ندارد. تنها بایسیت از حروف انگلیسی حساس به کوچک و بزرگ بودن حروف اعداد و آندر اسکور آندر الین _تشکیل و با یک یا چندین نقطه از هم جدا شده باشند. استفاده از حروف بزرگ، عدد و آندر اسکور توصیه نمیشود چرا که جستجوی برنامه را از روی نام پکیج دشوار میکند. در هر صورت هر چه این نام کوتاه تر باشد بهتر است. مرسوم است که توسعه دهندگان نام آدرس سایت خود را به صورت وارونه به عنوان نام پکیج انتخاب میکنن مثل اینستاگرام اکثر نام پیکج ها با com شروع می شوند و دارای سه قسمت
است که با دو کاراکتر نقطه از هم جدا شده اند.

https://cafebazaar.ir/app/پکیج نام
https://cafebazaar.ir/app/com.instagram.android
صفحه ی یک اپلیکیشن در مارکت گوگل پیل از روی نام پکیج:
https://play.google.com/store/apps/details?id=پکیج نام
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android

برای مشاهده ی نام پکیج یک اپلیکیشن در تنظیمات گویشی به قسمت Apps رفته و اپلیکیشن موردنظر خود را از لیست انتخاب کنید. نام پکیج در زیر
نام برنامه دیده می شود.

دقت کنید که نام پکیج انتخایب شما قبلا انتخاب نشده باشد. برای تعیین نام پکیج از منوی Projects گزینه ی Configurations Build را انتخاب کرده و یا کلیدهای B+Ctrl را فشار دهید.

سپس در پنجره ی باز شده، در فیلد Package نام پکیج موردنظر خود را وارد کرده و بر روی OK کلیک کنید.

قدم چهارم، امضا کردن اپلیکیشن:

برای این که هیچ کس به جز توسعه دهنده ی اصیل نتواند نسخه ی جدیدی برای اپلیکیشن خود ارائه کند اپلیکیشن توسط رمزی که توسعه دهنده بر روی آن  میگذارد و به ساین Sign به معین امضا معروف است محافظت می شود. به این صورت که امکان نصب دو اپلیکیشن نمیباشد اگر نام پکیج یکساین داشته باشند ولی با دو امضای مختلف ساین شده باشند در کنار یکدیگر وجود ندارد و پیغام خطای installed not App نمایش داده می شود علت این که بازی مود شده را نمیتوان در کنار بازی اصلی نصب کرد نیز همین است که شخصی که بازی را مود کرده است به امضای اصلی برنامه دستریس نداشته است برای امضا کردن برنامه از منوی Tools گزینه ی Key Sign Private را انتخاب کنید.

در صوریت که قسمت key new Create فعال باشد امضای جدیدی ساخته  میشود. در قسمت name last and First نام و نام خانوادگی و در قسمت Organization نام کمپانی خود را وارد کنید. در قسمت Country باید نام کشور را به صورت دو حرفی وارد کرد که برای ایران می شود IR.
در قسمت Password رمز محافظت موردنظر خود را وارد کرده و با کلیک بر روی کلید As Save فایل امضای خود را ذخیره کنید. فرمت این فایل keystore*. است. سپس بر روی Ok کلیک کنید. بعد از این کار پیغام زیر مشاهده میشود:

ترجمه: فایل امضا با موفقیت ساخته شد. شدیدًا توصیه  میشود که از این فایل بک آپ بگیرید. اگر این فایل از بین برود شما دیگر قادر به آپدیت
اپلیکیشن خود در گوگل پلی نخواهید بود. حال هنگام توسعه ی نسخه ی جدید یک اپلیکیشن در صورتی که بخواهید از امضای قبلی استفاده کنید در پنجره ی Key Sign Private گزینه ی Load key existing را فعال کرده و با کلیک بر روی کلید Browse فایل امضای خود را وارد برنامه کنید. سپس در قسمت Password رمز خود را وارد کرده و بر روی Ok کلیک کنید نکته: در صوریت که در حال تمرین هستید و محافظت از اپلیکیشن چندان
اهمیتی ندارد می توانید با کلیک بر روی key debug Use از فایل امضای دیباگ برنامه که برای تست اپلیکیشن ها کاربرد دارد و در واقع عملا محافظتی نمیکند استفاده کنید. این قدم را در آخر برنامه نویسی و هنگام خروجی گرفتن از اپلیکیشن نیز می توانید انجام دهید. چرا که هنگام تست برنامه نیازی به آن نیست و برنامه میتواند از فایل امضای دیباگ استفاده کند.

۳ -طراحی ظاهر اپلیکیشن اندرویدی:

بعد از انجام اقدامات اولیه، نوبت به طراحی ظاهر نرم افزار میرسد. یعنی چیزی که کاربر با بازکردن برنامه مشاهده میکند. این ظاهر میتواند شامل کلید، عکس، متن، منو و… باشد. طراحی ظاهر نرم افزار توسط قسمتی به نام Designer صورت میگیرد. برای باز کردن این قسمت از منوی Designer گزینه ی Designer Open را انتخاب کنید. هر صفحه ای که توسط این پنجره طراحی شود Layout نام میگیرد.

نکته: با اتصال شبیه ساز یا گوشی به Designer WYSIWYG میوانید به طورلحظه ای تغییرات ایجاد شده را در یک محیط اندرویدی مشاهده کنید. برای این کار کافی است که از منوی Designer WYSIWYG گزینه ی Connect را انتخاب کرده و یا کلید F2 را فشار دهید. البته باید گوشی یا شبیه ساز از قبل به Basic4Android متصل باشد که نحوه ی این کار در بخش اتصال Basic4Android به شبیه ساز و گوشی توضیح داده شده است.
Layout حکم خط کشی کردن یک دفتر مشق را دارد که قبل از نوشتن مشق باید انجام داد. حتی ممکن است چندین صفحه مشق بر روی ورق هایی با خط کشی مشابه نوشته شود. در Basic4Android هم ممکن است چند صفحهی کاملا متفاوت که در ادامه گفته میشود به این صفحه ها اکتیویتی میگویند از یک Layout استفاده کنند. مثال فوق به روشنی این مطلب کمک میکند:
نمودار زیر قسمت های مختلف اپلیکیشن کتابی فرضی با موضوع آموزش فتوشاپ را نشان می دهد که
با باز شدن آن لیستی شامل سه گزینه ی »فصل اول«، »فصل دوم« و »منابع« دیده میشود.

با انتخاب گزینه ی »فصل اول« محتوای فصل اول و با انتخاب گزینه ی »فصل دوم« محتوای فصل دوم نمایش داده میشود. با انتخاب گزینه ی
»منابع« نیز صفحه ای با یک لیست شامل دو گزینه ی »منابع داخلی« و »منابع خارجی« پدید می آید که با انتخاب هر کدام محتوایشان نشان داده
میشود. حال پرسش این جاست که برای طراحی این اپلیکیشن باید از چند Layout استفاده شود؟ پاسخ سه Layout است.
Layout1 :شامل تصویر صفحه ی اصلی اپلیکیشن به همراه یک لیست
Layout2 :شامل یک مستطیل بزرگ برای نمایش مطالب
Layout3 :شامل تصویر صفحه ی منابع اپلیکیشن به همراه یک لیست

در واقع بسیاری از افراد تفاوت Layout و صفحه اکتیوتی را  نمیدانند و یا آن ها را با هم اشتباه  میکنند.

در اپلیکیشن فوق از ۵ صفحه استفاده شده است لیست اصلی، فصل اول، فصل دوم، لیست منابع، منابع داخلی و منابع خارجی در صورتی که تنها ۳ Layout دارد.
به اجزای موجود در Layout اصطلاحا View گفته میشود. Viewها ی مهم و کاربردشان در بخش »بررسی View ها« آموزش داده شده اند. اما فعلا دو
View پیش از موعد معرفی میشوند:
Button :کلید
EditText :فیلدی که در آن توسط کاربر متنی وارد میشود
برای اضافه کردن View به Layout در پنجره ی Designer از منوی View Add اجرای موردنظر خود را انتخاب کنید. فعالا برای تمرین دو Button و یک
EditText را اضافه کرده و آن ها را در محیط طراحی Designer Abstract به صورت زیر در آورید برای جابجایی و یا تغییر اندازه ی View ی موردنظر
ابتدا در محیط طراحی بر روی آن کلیک کرده و سپس اقدام به کشیدن آن با ماوس برای جابجایی و یا کشیدن گوشه های آن برای تغییر اندازه
کنید

Android در مقابل iOS کدام یک بهترین راه برای کسب و کار هستند؟
سورس کتاب ساخت شماره مجازی بیسیک فور اندروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست