پرش به محتوا

چطور قابلیت ها و ویژگی های اپلیکیشن رو مشخص کنیم

    ما باید بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری کردیم قابلیت ها و ویژگی های اپلیکیشن رو مشخص کنیم. بر اساس اطلاعاتی که بدست آوردیم مشخص کنیم که چه کاری یا چه قابلیتی ارزش انجام شدن یا طراحی شدن رو داره.

    برای اینکه تصمیم بگیرید که چه قابلیتی روی توی اپلیکیشنتون بگنجونین باید از این نمودار استفاده کنید.

    محور عمودی این نمودار اهمیت ویژگی ها و محور افقی قابلیت اجرا و مقبولیت اون رو نشون میده. شما وقتی قراره درگیر طراحی یه اپلیکیشن بشید یه سری قابلیت ها رو برای اون اپلیکیشن در نظر گرفتین.  بر اساس اطلاعاتی که از قبل دارین باید اهمیت و مقبولیت مواردی که تعیین کردین رو مشخص کنید.

    نمودار تعیین قابلیت ها ویژگی های اپلیکیشن

    تعیین قابلیت ها ویژگی های اپلیکیشن

    بر اساس درجه اهمیت یا مقبولیتی که شما برای هر کدوم از این قابلیت  ها مشخص میکنید هر کدوم از اونها میتونن توی سه قسمت از این نمودار قرار بگیرن. بخش قرمز رنگ، سورمه ای رنگ یا خاکستری رنگ و پایین نمودار.

    مواردی که پایین نمودار قرارمیگیرن یا در واقع توی محدوده خاکستری رنگ قرار میگیرن مواردی هستن که باید نادیده گرفته بشن.

    این موارد سه دسته هستن. یا این موارد قابلیتهایی هستن که اهمیت کمی دارن یا قابلیت اجرا و مقبولیت کمی دارن.

    دسته دوم  قابلیتهایی هستن که اهمیت زیادی دارن ولی با توجه به امکاناتی که داریم قابل اجرا  نیستن یا قابل اجرا هستن و مقبولن ولی اهمیت ندارن. تمام این سه مورد رو باید بیخیال بشید. چون در واقع در محدوده خاکستری قرار گرفتن. چرا که به لحاظ موازنه بین مقبولیت و اهمیت سطح قابل قبولی ندارن.

    مواردی که وسط این نمودار قرار دارن و توی محدوده سورمه ای قرار میگیرن حد وسطن. یعنی یا به قابلیت اجرا یا مقبولیتشون شک دارین یا خیلی مهم نیستن. این موارد رو نباید مثل دسته اول کاملا بذارید کنار بلکه باید بشینید اینا رو تحلیل کنید ببینید چطور میتونید این موارد رو از حد وسط به حد بالای نمودار انتقال بدید.

    تعیین اولویت قابلیت ها و ویژگی های اپلیکیشن

    اگر موردی قابل انتقال به سطح بالاتر نیست و توی همین سطح میانی میمونه طبیعتا اولویت اجرای ما نیست ولی به معنای کنار گذاشته شدنش هم نیست.  زمانی که منابع و امکانات ما اجازه بده میتونیم ازشون استفاده کنیم ولی اولویت ما نیست.

    مواردی که  توی بخش قرمز رنگ قرار دارن مواردی هستن که حتما باید بهشون بپردازین. این موارد هم از اهمیت بالایی برخوردارن و هم از قابلیت اجرای اونها مطمئنید. طبیعتا اینها نقاطی هستن که ارزش بالایی رو برای اپلیکیشن شما دارن و برای کاربر ارزش ارائه میدن و برای شما هم ارزش داره که براش وقت بذارین.

    بعد از اینکه این موارد و  قابلیت ها رو مشخص کردید باز هم بیاید با ذینفعان و کاربران صحبت کنید. چون به هرحال توی هر ذهنی یه چیز ارزشمنده که شما ممکنه بهش فکر نکرده باشید. بعد از اینکه راجع به قابلیتها و ویژگی ها به نتیجه رسیدید نوبت اینه که استراتژیتون رو با رقبا مشخص کنید و تغییرات لازم رو توی اون اعمال کنید.

    انتظارات کاربر

    انتظارات اولیه کاربر

    یکی از مهمترین کارهایی که شما به عنوان طراح باید انجام بدید اینه که توی مرحله استراتژی بعد از اینکه اطلاعات رو جمع آوری کردید و قابلیتهای اپلیکیشن رو مشخص کردید طبیعتا باید یه تصویر نسبتا واضح و دقیق از اون چیزی که قراره طراحی کنید برا خودتون بسازید. بعد از اینکه این تصویر رو ساختید باید از خوتون بپرسید اولین انتظارات کاربر وقتی با این اپلیکیشن مواجه میشه چیه؟ وقتی کاربر برای اولین بار صفحه سایت یا اپلیکیشن شما رو میبینه طبیعتا یه سری سوالات ناگزیر براش پیش میاد. این یه مورد کاملا طبیعیه. کاربر تقریبا ظرف یه مدت زمان کوتاه حدود سه ثانیه پاسخ سوالات و انتظارات خودش رو میده. اگر اپلیکیشن شما چیزی که کاربر میخواد نباشه طبیعتا کاربر اپلیکیشن شما رو میذاره و میره.

    پس یه نکته مهم وجود داره و اونم اینه که قبل از کاربر باید شما خودتونو جای کاربر بذارید و جواب سوالاتی که کاربر انتظار داره رو از دید اون  بدید و تا حد ممکن ضعف های استراتژی خودتون رو درست کنید.

    بعد از طراحی اپلیکیشن این سوالات را پاسخ دهید

    نمونه سوالاتی که برای اولین بار موقع مواجه شدن با یه اپلیکیشن یا هر محصول دیگه توی ناخودآگاه خودش میپرسه این موارد هستن.

    این اپلیکیشن همون چیزیه که انتظارشو داشتم؟ آیا این اپلیکیشن معتبره؟آیا اون چیزی که من میخوام رو میتونه ارائه بده؟ این اپلیکیشن چه مشکلی از من رو میتونه حل بکنه؟ آیا ارزش داره براش وقت بذارم و بیام اونو یاد بگیرم و از قابلیت هاش استفاده بکنم؟

    سعی کنید به این سوالا به عنوان یه طراح قبل از کاربر جواب بدید. دید کاربر محور داشته باشید و خودتونو بذارید جای کاربر. اگر حین پاسخ دادن به این سوالات ضعفی به نظرتون رسید سعی کنید تا حد ممکن اونو برطرف کنید و بعد از اون بیاید پروژه رو ادامه بدید.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین