پرش به محتوا

استراتژی تجربه کاربری برای حل مشکلات کاربر با اپلیکیشن

    استراتژی تجربه کاربری برای حل مشکلات کاربر با اپلیکیشن: یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص اپلیکیشن ها وجود داره اینه که یه اپلیکیشن نمیتونه یه چیز برای همه باشه. یکی از مهم ترین دام هایی هم که چه به عنوان طراح و چه به عنوان ذینفع میتونین بهش دچار بشین دقیقا همین قضیه اس. ما اپلیکیشنی رو میخوایم که بتونه همه نیازها رو از همه کاربران حل بکنه. یه اپلیکیشن که پر از امکانات و قابلیت باشه. ولی ما میخوایم راجع به این صحبت کنیم که این مسئله کاملا رد شده اس.

    درسته که تیم طراحی باید سعی کنه که همیشه کاربران بیشتری رو پوشش بده. ولی واقعیتی که وجود داره اینه که منابع محدودن و این که بخوایم به حل همه مشکلات همه افراد تاکید داشته باشیم در واقع عین بی هدفیه. یعنی اگه شما بخوای تمام مشکلات تمام افراد رو حل بکنید یعنی هیچ مشکلی رو حل نکردید.

    شما همچین منابعی رو در اختیار ندارید که بخواید اینکارو بکنید. نه اینکه بخوایم بگیم صددرصد همه موارد همینجوریه ولی برای 99 درصد اپلیکیشن هایی که توی مارکت وجود داره این قضیه صدق میکنه. منابع واقعا خیلی محدوده. اگر یه تیم روی یه موضوعی تمرکز کنه و بخواد همچین ویژگی رو داشته باشه یعنی تمام مشکلات همه افراد روحل بکنه اپلیکیشنی خواهد ساخت که برای هیچکس مناسب نیست.

    استراتژی تجربه کاربری یا UX Streategy

    استراتژی تجربه کاربری

    اینکه تیم طراحی تصمیم بگیره که دقیقا چه مشکلاتی رو حل بکنه یا چه قابلیت هایی رو توی اپلیکیشن بگنجونه میشه استراتژی UX.در واقع استراتژی تجربه کاربری باعث تمرکز اپلیکیشن برای حل مشکل کاربر میشه.

    در واقع توی استراتژی تجربه کاربری تعیین میکنید که این اپلیکیشن روی حل چه مشکلاتی متمرکز بشه، چه قابلیت هایی داشته باشه و با چه کاربرایی در ارتباط باشه.

    استراتژی، یک طرح یا رویکرده برای طراحی اپلیکیشن. استراتژی UX به کسب وکار کمک میکنه که تجربه کاربری مورد نظر خودش رو به هرجایی که کاربر با اون تعامل داره منتقل کنه.

    اهمیت استراتژی تجربه کاربری

    یه استراتژی UX خوب تضمین میکنه که چشم انداز تجاری محصول، نیازهای کاربر و قابلیت های فنی محصول با هم همسو باشن و نقطه مشترک اینها میشه استراتژی UX اون اپلیکیشن یا محصول.

    برای تدوین استراتژی UX یک اپلیکیشن ما به سه نوع اطلاعات نیاز خواهیم داشت. یکی اطلاعاتی که مربوط به بیزینس و کسب و کار اون اپلیکیشن هست که ما بهش میگیم چشم انداز تجاری.

    مورد بعدی قابلیت های فنی هست که تیم ما داره و محدودیت های فنی که برای توسعه اپلیکیشن هست. مورد آخر بحث نیازهای کاربر که خیلی مهمه.

    اهمیت استراتژی تجربه کاربری

    اهمیت استراتژی تجربه کاربری

    اولین موردی که وجود داره اینه که استراتژی UX ضامن بقای اپلیکیشنه. همونطور که قبلا گفتیم استراتژی UX یه سری جنبه های خیلی مهم رو توی توسعه اپلیکیشن که واقعا اهمیت زیادی داشتن رو در نظر میگرفت. سه موردی که توی بالا گفتیم و توی بحث استراتژی UX بهش اشاره کردیم دقیقا چیزایی ان که کل کار توسعه اپلیکیشن میشه همون.

    بازوهایی که باعث شکل گیری یه اپلیکیشن میشن دقیقا همون مواردی بودن که بهشون اشاره کردیم. استراتژی UX میاد اینا رو در نظر میگیره. بقای یه اپلیکیشن شدیدا به این سه مورد بستگی داره.

    اگر انتظارت ذینفعان تاامین نشه حتی اگر اون بهترین اپلیکیشن برای کاربر باشه حذف میشه چون هیچ سودی برای  ذینفعان نداره و ذینفعان نمیتونن تا آخر عمر برای اون اپلیکیشن هزینه بدن.

    اگر ذینفع بیشترین بودجه رو برای ارائه اپلیکیشن بذاره، بهترین توسعه دهندگان اپلیکیشن رو استخدام کنه اگر اون اپلیکیشن نیاز درستی رو از کاربر رفع نکنه باز هم این اپلیکیشن چنان توفیقی نخواهد داشت.

    استراتژی تجربه کاربری میشه ضامن بقای یه اپلیکیشن. چرا که اطلاعات سه بازوی خیلی مهم که برای شکل گیری و بقای یه اپلیکیشن نیازه رو در نظر میگیره.

    باعث تمرکز روی حل مشکل واقعی میشود

    استراتژی تجربه کاربری باعث میشه که روی مشکل واقعی متمرکز بشید و از فرضیات خارج بشید. واقعیتی که در مورد اپلیکیشن ها وجود داره اینه که اپلیکیشن ها بیشتر روی فرضیات متکی هستن.ذینفعان و صاحبان اپلیکیشن و کسایی که قراره اونو به وجود بیارن دقیقا راجع به اپلیکیشن و کاربران اطلاعاتی ندارن و صرفا به فرضیاتشون متکی ان. بعدا خواهید دید که یه ذینفع صرفا به توهمات و فرضیات خودش تکیه میکنه و شما خیلی درگیر این دام میشید.

    از طرفی اپلیکیشن ها باید به قدر کافی قوی باشن که کاربر رو متقاعد کنن که از اونا استفاده کنن.

    کاربر واقعا خیلی سخت قبول میکنه که از یه اپلیکیشن استفاده بکنه و پیش فرضهایی که از قبل داره رو  تغییر بده و از یه اپلیکیشن جدید استفاده بکنه. با تدوین استراتژی تجربه کاربری با در نظر گرفتن تمام این جوانب روی حل یه نیاز واقعی از کاربر متمرکز میشید، چرا که باید از کاربر اطلاعات جمع آوری کنید. بنابراین اپلیکیشن شما از فرضی بودن خارج میشه و با شرایط واقعی تولید میشه.

    ریسک تولید محصول کم میشود

    با تدوین استراتژی تجربه کاربری ریسک تولید محصول کم میشه. محصولات دیجیتال و اپلیکیشن ها شدیدا متکی بر فرضیات هستن. عموم این ایده ها بودجه، زمان و امکانات محدود برای اجرا دارن. استراتژی تجربه کاربری به  شما کمک میکنه تمام این موارد رو برای اجرای پروژه در نظر بگیرید. بنابراین ریسک انجام پروژه رو از نظر از دست دادن منابع و مواردی از این قبیل به حداقل میرسونه. شما وقتی با استراتژی تجربه کاربری میرید جلو با دید توهمی جلو نمیرید. منطقی تر میرید جلو و باعث میشه ریسک تولید اپلیکیشن و از دست دادن منابع خیلی بیاد پایین.

     بهترین قابلیت ها رو در اختیار محصول قرار میده

    قبلا هم گفتیم اپلیکیشنی که بخواد همه این مشکلات رو برای همه حل بکنه در واقع هیچ چیزی رو برای هیچکس حل نخواهد کرد. یکی از مهم ترین اصول برای توسعه تولید یه اپلیکیشن موفق اینه که شروع تولید یک ایده به اپلیکیشن باید با یک MDP باشه. MDP یعنی کمینه محصول پذیرفتنی. یعنی شما توی مرحله استراتژی مشخص میکنید داخل یه اپلیکیشن حداقل امکاناتی که باعث میشه کاربر اونو بپذیره و ازش استفاده بکنه رو داخل اپلیکیشن بگنجوند. تولید MDP باعث میشه شما بهترین قابلیت ها و ویژگی ها رو برای کاربر بگنجونید و بتونید با استفاده از اپلیکیشنتون یه ارزش برای کاربر خلق کنید. در عین حال باعث میشید تولید اپلیکیشن هم خیلی هزینه بر نباشه.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین