پرش به محتوا

چطور محصولی کاربرپسند و کاربر محور طراحی کنیم

    طراحی محصول کاربر محور

    چطور محصولی کاربرپسند و کاربر محور طراحی کنیم:یکی از مهمترین ایراداتی که به جامعه طراح ها وارد هست این هست که بسیاری از طراح ها، طراحی های خودشون رو براساس نیاز واقعی و نظر کاربر انجام نمیدن. این قضیه توی جامعه طراحای ایرانی پررنگ تر هست.

    بسیاری از طراحی های بر اساس نیاز کاربران طراحی نمیشن و به سلیقه و نظر صاحب محصول توجه میکنن .به همین دلیل خیلی از محصولات توی قدم های اولیه طراحی شکست میخورن.

    طراحی کاربر محور

    به این تصویر دقت بکنید. این پیاده رویی که ساخته شده بر اساس نیاز و رفتار کاربر نیست. برای این پیاده رو کلی هزینه شده ولی رفتار کاربر چیز دیگه ای هست که باعث میشه کلا طرح نادیده گرفته بشه. توی دنیای واقعی به همین صورت هست.

    شما باید به عنوان طراح باید با مقوله های طراحی های کاربر محور آشنا بشید. ما توی این دوره آموزشی متکی به همین اصل خواهیم بود و طراحی های خودمون رو بر اساس نیازهای کاربر انجام خواهیم داد.

    به طور کلی طراحی کاربر محور به طراحی گفته میشه که طراحی محصول بر اساس نیاز و نظر کاربر باشه.

    طراحی کاربر محور یک روند طراحیه که طراح توی هر مرحله از طراحی روی نیاز و نظر کاربر متمرکز میشه.

    اگر طی طراحی محصول به نیازهای کاربر توجه نشه و بر اساس نیاز صاحب محصول طراحی انجام بشه نتیجه میشه چیزی شبیه عکسی که قبلا راجع بهش صحبت کردیم.

    فرآیند طراحی

    طراحی کاربر پسند

    فرآیند طراحی کاربر محور طراحی هست که بیان میکنه شما برای طراحی محصول باید از اطلاعات کاربران استفاده کنید.باید نیاز اونها رو شناسایی کنید و بر اساس این اطلاعات محصول رو طراحی کنید. و اون رو به کاربران ارائه بدید.در واقع با کاربران واقعی اونو تست کنید.

    باز نتیجه این تستها رو ارزشیابی کنید و ببینید محصول شما چقد با نیازهای کاربران واقعی تطابق داره و این کار رو تکرار بکنید.

    در واقع شما با این کار یه طراحی کاربر محور رو انجام میدید چرا که براساس اطلاعات و سلیقه خودتون و بر اساس نیازهای ذی نفعان کسب و کار نیومدین طراحی بکنید بلکه مبنای اطلاعات شما برای طراحی محصول اطلاعاتی بوده که شما از کاربران گرفتید.

    کاربران در واقع استفاده کنندگان نهایی محصول هستند.

    بعدا راجع به این صحبت خواهیم کرد که چرا طراحی کاربر محور اهمیت داره. دلیلش این هست که شما به عنوان طراح هزینه ای بابت طراحی و خدمات محصول پرداخت نمیکنید و این کاربر هست که هزینه رو پرداخت میکنه. در نتیجه اگر محصول به گونه ای باشه که یکی از نیازهای کاربر رو برطرف نکرده طراحی شکست خواهد خورد.

    پس دقت کنید شما به عنوان طراح باید به اطلاعات کاربران خودتون توجه کنید نه صرفا سلیقه خودتون، نیازهای کسب و کار و صاحبان محصول.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین