پرش به محتوا

طراحی اپلیکیشن پزشکی ریموت – راهنمای کامل

    طراحی اپلیکیشن پزشکی ریموت - راهنمای کامل

    ظهور پیشرفت‌های فناوری تلفن همراه و اینترنت منجر به پیشرفت پزشکی از راه دور در آغاز قرن بیست و یکم شد. خدمات مشاوره از راه دور بیش از 40 درصد از سهم بازار را تشکیل می دهد و اندازه کلی بازار پزشکی از راه دور در سال 1399 از 2 هزارمیلیارد تومان فراتر رفته است و این رقم در جهان بیش از 45 ملیارد دلار میباشد !

    کارشناسان انتظار دارند که بین سال های 2022 و 2026 حتی قبل از شیوع کووید 19 شاهد پیشرفت 19 درصدی در این صنعت باشند. اما این همه ماجرا نیست. قرنطینه جهانی چشم‌انداز صنعت مراقبت‌های بهداشتی را وارونه کرد و رشد بازار و توسعه اپلیکیشن‌های پزشکی از راه دور را بیشتر کرد.

    قبلاً شاهد خدمات مشاوره از راه دور در محل کار بوده ایم. قوانین سختگیرانه ایزوله سازی، قرنطینه در سراسر کشور و اهمیت روزافزون فاصله گذاری اجتماعی باعث شد تا چند صد هزار بیمار در صورت امکان از مشاوره های مجازی پزشک و خدمات بهداشتی درمانی استفاده کنند.

    اکنون ایران برای نتایج بیشتر وضعیت کرونا آماده شده است و بهترین زمان برای ایجاد یک اپلیکیشن پزشکی از راه دور و سرمایه گذاری در توسعه راه حل های بهداشتی از راه دور است.

    چرا یک اپلیکیشن پزشکی ریموت ایجاد کنیم؟

    راه حل های بهداشت از راه دور می توانند شکاف بین بیماران و پزشکان را پر کنند، تعامل آنها را موثر، روان و بدون دردسر کنند.

    تحقیقات که در تهران انجام شده نشان داد که یک بیمار جدید به طور متوسط باید سه هفته صبر کند تا با پزشک وقت ملاقات بگیرد. حدود 70 درصد ازبیماران مشاوره مجازی را به بازدید آفلاین ترجیح می دهند. بیش از 75 درصد مایلند فرصتی برای ارسال پیامک به پزشکان خود داشته باشند. دلایل کافی نیست؟ بیایید از دیدگاه پزشکان به این موضوع نگاه کنیم.

    چرا یک اپلیکیشن پزشکی ریموت ایجاد کنیم؟

    یک اپلیکیشن پزشکی ریموت چه کمکی میکند؟

    • حل چالش کاهش و هزینه ها در مراقبت های بهداشتی
    • واکنش موثرتر به شرایط اضطراری
    • به حداقل رساندن زمان تلف شده به دلیل ترافیک یا مسائل دیگر
    • کنترل بیشتر بر برنامه های کاری خواهید داشت
    • و تعادل کلی کار و زندگی پزشکان حفظ خواهد شد

    به طور خلاصه، راه‌حل‌های نوآورانه تلفن همراه، مدل «مراقبت در هر کجا» را معرفی می‌کنند و به گزینه‌ برد- برد برای پزشکان و بیماران تبدیل می‌شوند و خدمات بهداشتی بهتر و سریع‌ تری را با هزینه‌های کمتر امکان‌پذیر می‌سازند. علاوه بر این، ارائه دهندگان خدمات پزشکی می توانند امکانات رفاهی جدیدی را به بیماران بدون مطب و ملاقات ارائه دهند و هزینه های عملیاتی آنها را کاهش دهند.

    پزشکی ریموت و راه دور چیست؟

    پزشکی ریموت و راه دور چیست؟

    پزشکی از راه دور نوعی از خدمات مراقبت های بهداشتی است که می تواند از راه دور با استفاده از راه حل های نوآورانه وب یا تلفن همراه هم در بیمارستان ها و هم در خانه ها ارائه شود. این اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی را بسیار به بیماران نزدیک می کند، که بدون مراجعه به بیمارستان قابل درمان هستند.

    خدمات تماس خانگی امکان نظارت و کمک به بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی و مزمن، محدود کردن گسترش عفونت های مسری و تعامل شخصی با کارکنان پزشکی را فراهم می کند. استفاده از راه حل های پزشکی از راه دور مزایای مالی را برای بیماران به همراه دارد و در عین حال بار پزشکان را کاهش می دهد.

    علاوه بر این، همه‌گیری نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی نیز بر مردم تأثیر گذاشته و همچنان بر آنها تأثیر گذاشته است.بیماری های متعددی که در حال گسترش است، نیز نیازمند توجه پزشکی مناسب است که می تواند از طریق راه حل های توسعه اپلیکیشن پزشکی از راه دور برای سلامت روان ارائه شود.

    در حال حاضر پلتفرم‌های درخواستی پزشک اجازه می‌دهند فوراً یک قرار ملاقات با پزشک را به صورت آنلاین تعیین کنند، یک مشاوره صوتی یا حتی تصویری دریافت کنند، نسخه و رسید لازم را دریافت کنند و حتی هزینه چنین خدماتی را بپردازند. بیایید ویژگی‌های اصلی اپلیکیشن پزشکی از راه دور را که زندگی بیماران و پزشکان را آسان‌تر می‌کند، را دریابیم.

    ویژگی های کلیدی اپلیکیشن پزشکی ریموت ؟


    اگر قصد ورود به بازار مراقبت های بهداشتی را با یک راه حل نوآورانه دارید، نکاتی وجود دارد که باید قبل از ایجاد یک اپلیکیشن پزشکی از راه دور را بدانید. جنبه های کلیدی که باید به آن توجه کنید عملکرد برنامه برای پیاده سازی است، در حالت ایده آل، شما باید تقاضای بازار را قبل از ظاهر شدن آن برآورده کنید.

    از آنجایی که هدف اصلی ساخت یک برنامه پزشکی از راه دور، اتصال بیماران و متخصصان پزشکی در صورت درخواست است، باید سه بخش به هم پیوسته وجود داشته باشد - اپلیکیشن بیماران، اپلیکیشن پزشک و یک پنل مدیریت برای مدیریت همه پلتفرم. می توانید ایجاد دو اپلیکیشن جداگانه را که توسط یک Backend سینک شده اند را در نظر بگیرید یا دو نوع پروفایل را در یک برنامه ایجاد کنید. معماری و راه حل شما منطق تجاری پلتفرم را تعیین می کند.

    لیستی از ویژگی های ضروری برای بیماران

    لیستی از ویژگی های ضروری برای بیماران

    این لیست قطعا با ثبت نام و پروفایل شروع می شود.


    اپلیکیشن باید ساده، سریع و روان باشد. هرچه این فرآیند طولانی تر باشد، کاربران کمتری آن را طی خواهند کرد. همچنین برای افزایش تعداد بیماران ثبت نام شده در اپلیکیشن خود، چندین راه برای ثبت نام در آن ارائه دهید. شماره تلفن در مورد راه حل های پزشکی از راه دور توصیه می شود، زیرا حساب کاربری کاربران ممکن است داده های حساس را حفظ کند و باید ایمن باشد.

    مشخصات بیماران

    بیماران جدید باید فرصتی برای ایجاد یک حساب کاربری امن با اطلاعات شخصی مانند نام، جنس، سن، سابقه پزشکی، آدرس، جزئیات تماس و موارد دیگر داشته باشند.

    ذخیره سازی ابری داده ها

    بلافاصله پس از ایجاد نمایه، بیمار باید بتواند پرونده پزشکی الکترونیکی خود را به طور ایمن در فضای ابری ذخیره کند، این پرونده باید شامل تمام جزئیات مهم، از جمله نتایج معاینه و آزمایش، داده‌های حساس پزشکی، نسخه‌ها و سابقه ارتباط باشد. این سوابق باید ایمن نگه داشته شوند، اما در صورت لزوم، امکان اشتراک گذاری با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی یا اعضای خانواده بیماران را نیز داشته باشند.

    طرح بیمه بیماران


    یک ایده خوب این است که اجازه دهید طرح بیمه به پروفایل کاربر پیوست شود، این به مشتریان شما کمک می کند همه چیز را در یک مکان نگه دارند و ارسال خودکار صورتحساب را به شرکت بیمه تنظیم کنند.

    گزینه های جستجو و فیلتر

    گزینه های جستجو و فیلتر


    در جستجوی یک متخصص خاص در یک اپلیکیشن پزشکی از راه دور، کاربر باید بتواند فیلترهای مختلفی را برای انتخاب بهترین پزشک با توجه به معیارهای خاص مانند زبان، تخصص، رتبه‌بندی و غیره اعمال کند.

    رتبه بندی و بررسی

    یکی دیگر از ویژگی های مهم برای کمک به بیماران برای جستجوی بهترین متخصصان و انتخاب بهتر بر اساس بازخورد واقعی کاربران و در عین حال ارائه نظر خود در مورد پزشک مشاور، بخش رتبه بندی و بررسی است. علاوه بر این، پزشکان دارای بهترین رتبه را می توان به طور خودکار در لیست پزشکان موجود در ابتدا نشان داد.

    رزرو قرار

    علاوه بر رتبه‌بندی و بررسی‌ها، هر کاربر باید بتواند فهرست پزشکان و زمان‌های موجود را بررسی کند، پروفایل های متخصصان مشاوره، در دسترس بودن آنها را مشاهده کند و بهترین قرار ملاقات را رزرو کند. بنابراین، برای راحتی بیشتر بیماران، از لیست مشاوران و ادغام تقویم استفاده کنید.

    تماس تصویری

    این ویژگی برای مواردی که معاینه مورد نیاز است ضروری است تا پزشک بتواند در زمان واقعی بیمار را معاینه بصری کند. گزینه کنفرانس ویدئویی باید با یک تصویر واضح و اتصال قوی اجرا شود تا از تشخیص دقیق اطمینان حاصل شود.

    تماسهای صوتی

    یک گزینه رایج، برای آن دسته از بیمارانی که یا نمی خواهند مشکلات فیزیولوژیکی خود را نشان دهند، در صورت غیرضروری یا ترجیح می دهند به صورت ناشناس ارتباط برقرار کنند. از یک کانال امن برای ارتباط صوتی پزشک و بیمار استفاده کنید.

    چت داخلی

    منطقی است که یک گپ ایمن را در راه حل های پزشکی از راه دور که ایجاد می کنید بگنجانید تا کاربران بتوانند با سؤالات فوری به پزشک مراجعه کنند، مشاوره دوم دریافت کنند یا سؤالات خاصی در مورد درمان های تجویز شده داشته باشند.

    یاد آوری داروها

    با راه‌اندازی یک اپلیکیشن پزشکی از راه دور، یاد آوری داروها را در نظر بگیرید، که در آن نسخه‌ها ذخیره می‌شود و یادآوری‌ها را می‌توان برای مصرف دارو تنظیم کرد.

    موقعیت جغرافیایی

    برای برخی ازشهر های ایران، که پزشکان درشرایط خاصی مجوز دارند، موقعیت جغرافیایی یکی از ویژگی های مهم اپلیکیشن پزشکی از راه دور است که ارتباط بیمار با پزشک مناسب یا یافتن نزدیکترین داروخانه برای دریافت نسخه ها را تسهیل می کند.

    گزینه های پرداخت

    بیماران این فرصت را پیدا می‌کنند که خدمات را مستقیماً در برنامه پرداخت کنند، ارائه‌ دهنده خدمات هزینه خود را دریافت می‌کند و پزشکان مبلغ وهزینه های خود را برای مشاوره دریافت می‌کنند. هرچه خدمات اثبات شده بیشتری را اضافه کنید، کاربران بیشتری جذب خواهید کرد.

    اطلاعیه


    نوتیفیکیشن ها برای برقراری ارتباط با کاربران اپلیکیشن پزشکی از راه دور هستند. اعلان‌ یا پیامک ارسال کنید تا ملاقات‌های آتی یا میانجی‌گری را به آن‌ها یادآوری کنید و همچنین از تراکنش‌های موفق و پیام‌های دریافتی مطلع شوید.

    ضروری ترین ویژگی ها برای پزشکان

    ویژگی های پزشکان که مشاوره سریع و مفید را تضمین می کند عبارتند از:

    ثبت نام و ورود
    مانند بیماران پزشکان باید این فرصت را داشته باشند که با ایمیل یا شماره تلفن خود ثبت نام کنند، اما باید قبل از ایجاد حساب کاربری، تأییدیه را نیز انجام دهند. اسکن مجوز یک پزشک ممکن است یک گزینه کاربردی باشد.

    مشخصات


    علاوه بر اطلاعات عمومی، مانند نام، آدرس، عکس، تخصص و در دسترس بودن، پروفایل پزشک باید حاوی جزئیات اساسی در مورد تحصیلات، تجربه، و مدارک او باشد.

    تقویم و برنامه زمانبندی

    یکپارچه‌سازی تقویم به پزشک اجازه می‌دهد ساعت‌های در دسترس برای مشاوره از راه دور را علامت‌گذاری کند و ببیند چه زمانی یک قرار ملاقات در زمان واقعی گرفته می‌شود. پس از درخواست یک بیمار، پزشک باید آن را تایید کند.

    مدیریت قرار ملاقات ها

    هر متخصص باید بتواند لیست کامل قرار ملاقات های تعیین شده و درخواست شده را ببیند و آنها را بپذیرد یا رد کند.

    بررسی تاریخچه پزشکی

    پزشکان باید به سابقه پزشکی برنامه ریزی شده بیمار دسترسی داشته باشند و بتوانند پس از مشاوره نتایج تازه ای به آن اضافه کنند.

    چت های ویدیویی، صوتی و متنی

    این ویژگی‌ها برای هر دو طرف یکسان است، بنابراین بهترین و مطمئن‌ترین گزینه‌ها را برای اجرا در نظر بگیرید.

    ضبط جلسه

    برای کنترل کیفیت خدمات، امکان ضبط مشاوره تصویری و صوتی را فراهم کنید. این به شما در محافظت از بیماران و پزشکان در صورت اختلاف کمک می کند.

    نسخه های الکترونیکی

    به پزشکان خود اجازه دهید درمان را مستقیماً در برنامه تجویز کنند تا بیماران بتوانند دارو بخرند یا سایر خدمات بهداشتی را در مؤسسات پزشکی بر اساس نسخه های درون برنامه ای دریافت کنند.

    به خاطر داشته باشید که در حال حاضر به ندرت 11٪ از برنامه های مدرن پزشکی از راه دور کاربران را راضی می کند. بزرگترین چالش UX است، که اغلب به دور از بصری بودن، روان بودن و کاربر پسند بودن است. تمام تلاش خود را بکنید تا یک برنامه که واضح، ساده، وبرای همه سنین کاربردی و برای افراد دارای معلولیت، مانند کوررنگی، ضعف بینایی، یا ناشنوایی، قابل دسترسی باشد.

    علاوه بر این، امنیت اطلاعات حساس کاربران شما باید با رمزگذاری مناسب، دسترسی تنها به کاربران مجاز و استفاده از سرورهای شخص ثالث مطابق با تمام قوانین و مقررات موجود در منطقه هدف شما تضمین شود.

    مراحل توسعه اپلیکیشن پزشکی از راه دور

    مراحل توسعه اپلیکیشن پزشکی از راه دور

    فرآیند توسعه اپلیکیشن توسط تیم چارا استاندارد شده است: پس از اینکه مشتری با ایده خود نزد ما آمد، مرحله کشف را شروع می کنیم.

    کشف


    هدف از این مرحله این است که درک درستی از نحوه ظاهر برنامه داشته باشید. ما تحقیقات بازار، رقبای ارائه شده در آنجا، راه حل های آنها و ویژگی های منحصر به فرد مورد نیاز برای برتری نسبت به محصولات خود را انجام می دهیم.

    در این مرحله، ما مخاطبین هدف، مکان، پلتفرم ترجیحی، دردهای کشف نشده کاربران و غیره را تعریف می‌کنیم. وقتی نکات کلیدی مشخص شد و مفهوم کلی نحوه توسعه یک اپلیکیشن پزشکی از راه دور تعریف شد. تیم چارا در مورد آن با مشتری توافق می کند و به مرحله طراحی ادامه می دهد.

    Backend


    هر محصول تلفن همراه به یک سرور خارجی نیاز دارد که منطق کل تجارت را متمرکز می کند. بنابراین، ما یک Backend قابل اعتماد برای این هدف ایجاد می کنیم. بسیار مهم است که مطمئن شوید برنامه امن است، اطلاعات حساس به درستی رمزگذاری شده است و با مقررات کنونی مطابقت دارد.

    توسعه برنامه برای IOS، Android یا هر دو

    توسعه برنامه واقعی مطابق با انتخاب پلتفرم مشتری و سایر الزامات فنی انجام می شود. یک MVP ممکن است در این مرحله برای آزمایش راه حل و دریافت بازخورد از مخاطبان هدف ایجاد شود.

    میانگین زمان توسعه یک اپلیکیشن پزشکی از راه دور تا 6 ماه است. کل فرآیند شامل مراحلی است که در بالا توضیح داده شد، آزمایش، QA و تنظیمات لازم.

    هزینه توسعه برنامه پزشکی از راه دور به عوامل متعددی بستگی دارد: فناوری، ویژگی‌ها و پیچیدگی طراحی، خدمات شخص ثالث یکپارچه، و موارد دیگر، بنابراین بودجه باید به صورت جداگانه برآورد و مورد بحث قرار گیرد.

    با این حال، بر اساس تجربه قبلی ما در مراقبت‌های بهداشتی، به شما توصیه می‌کنیم که برای راه‌حل اصلی، تقریبی را با در نظر گرفتن 250 ملیون تومان آغاز کنید. علاوه بر این، همیشه باید دیدی از چگونگی تکامل محصول در دراز مدت داشته باشید و مراقب باشید که بعداً آن را ساده کنید.

    تجربه ما

    همانطور که می دانید تیم چارا تجربه خاصی در توسعه راه حل های TeleHealth برای بیمارستان ها و کلینیک های ایرانی و حتی خارجی دارد. ابزارهای ما بر اساس مدل درخواستی در حال حاضر به پشتیبانی بزرگی برای سازمان‌های پزشکی تبدیل شده‌اند.

    نتیجه گیری

    از یک سو، سیستم مراقبت های بهداشتی به شدت نیازمند راه حل های نوآورانه است. از سوی دیگر، شما باید ارزش پیشنهادی منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار دهید ما در تیم توسعه چارا در مسیر ایجاد و توسعه ایده شما صبورانه کنار شما هستیم و با ذهنی خلاق و با اشتیاق کامل ایده شما را به درآمد های چند صد ملیونی خواهیم رساند.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین