پرش به محتوا

5 نکته مهم در توسعه اپلیکیشن با فلاتر

    5 نکته مهم در توسعه اپلیکیشن با فلاتر

    هر روز شرکت هایی که گرایش به سمت چند پلتفرمی بودن پیدا میکنند بیشتر میشود، اکثر آپدیت های فلاتر برای سازگاری بیشتر با پلتفرم ها انجام میشود  

    فلاتر یک کیت توسعه ui هست که به صورت open source و توسط گوگل ایجاد شده است با فلاتر میتوان برای android و ios و linux و google fuchsia و windows و mac و وب از یک پایگاه کد واحد استفاده کرد.

    اگر شما به تازگی علاقه مند به استفاده از فلاتر شده اید این نکات و مواردی که در ادامه خدمت شما عرض میکنم حتما در پروژه ها به شما کمک خواهد کرد.

    برنامه ای بنویسید که کمتر به پکیج ها وابسته باشه

    زمانی که شما در پروژه خودتون از یک پکیج استفاده میکنید ممکن هست بعضی از ویژگی های و متد های اون پکیج منسوخ شود و در ادامه آپدیت های بعدی با مشکل روبه رو شوید چرا که توسعه دهنده اون پکیج ممکن هست به فکر به روز رسانی پکیج نباشد !

    وقتی میگیم کمتر از پکیج ها استفاده کنید معنیش اینه که  از پکیج های ضروری فقط استفاده بشه مثلا برای انیمیشن دادن به یه container شما بدون پکیج هم میتونید این کار و بکنید و به شدت باید از این جور موارد در پروژه پرهیز کنید. و با رعایت این مسائل شما میتوانید کنترل بیشتر در کد های خودتون داشته باشید.

    به طور منظم فایل pubspect.yaml رو به روز رسانی کنید پکیج هایی که از گذشته اضافه شدن اما در پروژه دیگه استفاده نمیشوند را حذف کنید.

    5 نکته مهم در توسعه اپلیکیشن با فلاتر

    ویجت های تکراری رو سفارشی سازی کنید 

    ویجت هایی که در پروژه دائم استفاده میشوند را در یک ویجت جداگانه ایجاد کنید و در جاهای مختلف پروژه استفاده کنید این کار باعث میشه شما کد های خوانا تر و بهینه تری داشته باشید.

    اجازه بدید مثالی بزنم، فرض کنید صفحه نمایش وجود داره که شامل ۴ تا دکمه هست به جای اینکه ۴ بار کد دکمه رو با color و onpress و خصوصیات دیگه بنویسم همون دکمه رو در یک ویجت جداگانه ایجاد میکنم و بعد هر ویژگی که خواستیم رو در زمان استفاده بهش پاس میدم.

    از Log به جای print استفاده کنید 

    هر بار که دستور print استفاده میکنید اخطاری را به شما نشون میده فلاتر که میگوید از print در کد هاتون اجتناب کنید و این مورد رو به عنوان یه warning در نظر میگیره  چرا که همین دستور print ممکنه در زمان انتشار اپلیکیشن اطلاعات حساس رو ثبت کنه برای جلوگیری از این مورد باید از log استفاده بشه و از توابع داخلی فلاتر استفاده کنید که به پیدا کردن خطا ها و و بررسی مشکلات و عملکرد کمک میکنند.

    ویجت stateless  و statefull  

    ویجت های statefull در مقایسه با stateless ها بار بیشتری رو روی نرم افزار ایجاد میکنند تا میتوانید از ویجت statefull خودداری کنید چرا که این مورد در بخش های پروژه و اگه پروژه شما یه اپلیکیشن بزرگ هست میتونه به شدت روی پرفرمنس کلی نرم افزارو اثر گذار باشه.

    یک فایل constants.dart ایجاد کنید.

    این فایل برای قرار دادن ثابت ها هست مثل رنگ ها رشته ها و گرافیک و کد های ثابت به کار میرود  تعریف کلی این هست که یک بار اون ثابت رو تعریف میکنید و بعد میتوانید در چندین جا ازش استفاده کنید و میتوانید از فایل constants در چندین پروژه دیگه هم استفاده کنید.

    اگه شما تجربه ای در این زمینه دارید نظر خودتون رو حتما پایین همین مقاله ثبت کنید تا از تجربیات شما استفاده کنیم 🙂

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین