پرش به محتوا

شاخص و معیار KPI چیست ؟

    معیارKPI چیست

    وقتی صحبت از KPI در مقابل معیارها می شود، کدام یک را باید اندازه بگیرید تا بینش بهتری داشته باشید؟

    در دنیای SaaS، اصطلاح ها هدف خاصی را دنبال می کنند. معیارها و KPI ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت هایی نیز دارند.

    هرچه بیشتر این تفاوت های ظریف را درک کنید، بهتر می توانید استراتژی رشد کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

    • KPI در SaaS چیست؟
    • متریک در SaaS به چه چیزی اشاره دارد؟
    • شاخص‌های کلیدی عملکرد در مقابل معیارها
    • اندازه گیری در SaaS چیست؟
    • چرا ردیابی KPI، متریک یا اندازه گیری بسیار مهم است؟



    شاخص عملکرد کلیدی (KPI) یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک شرکت چقدر به طور موثر به اهداف کلیدی تجاری دست می یابد.
    معیارها کمیت هستند که برای درک چگونگی عملکرد یک حوزه تجاری خاص استفاده می شود. وقتی زمینه را به یک متریک اضافه می کنید، یک KPI دریافت می کنید. آنها نقاط داده ای هستند که معیارها و KPI ها را به هم متصل می کنند. برخی از معیارهای رایج در SaaS عبارتند از: درآمد تکراری ماهانه، نرخ حفظ مشتری و نرخ تبدیل کاربر آزمایشی به پرداختی.
    اندازه‌ گیری‌ها ارزش‌هایی هستند که هیچ زمینه خاصی ندارند. از آنجایی که خود اندازه‌ گیری‌ها خیلی توصیفی نیستند، برای محاسبه معیارها استفاده می‌شوند. درآمد به دست آمده نمونه ای از معیار است.


    برای به دست آوردن حداکثر ارزش از یک استراتژی تجاری، KPIها، باید تعریف و درک شوند.
    ابزارهای متعددی وجود دارد که می توانید از آنها برای محاسبه و ردیابی KPI و معیارها استفاده کنید. انتخاب های برتر ما Userpilot، Geckoboard و Databox هستند.

    شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در SaaS چیست؟


    بیایید با شاخص های کلیدی عملکرد شروع کنیم. KPI ها پیشرفت یک هدف یا هدف تجاری خاص را اندازه گیری می کنند. کلمه کلیدی به این معنی است که فقط آنچه را که به تصمیمات استراتژیک کسب و کار شما مرتبط است پیگیری می کند.

    یک KPI خوب شما را از حرکت در مسیر اشتباه باز می دارد و به رشد شرکت شما کمک می کند. برخی از رایج‌ ترین KPI ها در مشاغل SaaS عبارتند از:

    حفظ مشتری، ارزش طول عمر مشتری، درآمد هر مشتری و رشد درآمد.

    متریک در SaaS چیست؟

    متریک به هر معیار کمی اشاره دارد که می تواند برای ردیابی عملکرد کسب و کار استفاده شود. اینها به عنوان معیارهای عملکرد در جنبه های مختلف کسب و کار استفاده می شوند. در هر کسب و کار SaaS، می توانید از چندین معیار برای اندازه گیری پیشرفت استفاده کنید. در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

    ترافیک وب سایت معیاری است که تعداد بازدیدکنندگان صفحه شما را نشان می دهد.
    هزینه جذب مشتری (CAC) پولی را که برای جذب یک مشتری خرج می شود اندازه گیری می کند.
    نرخ حفظ مشتری تعداد مشتریانی است که در یک دوره معین نگه می دارید.
    نرخ تبدیل آزمایشی به پولی به تعداد کاربرانی که پس از دوره آزمایشی خود به نسخه پولی محصول شما تغییر مکان داده اند، اشاره دارد.
    وقتی صحبت از ردیابی اهداف تجاری و نظارت بر اقدامات شما می شود، همه معیارها مهم نیستند. برای انتخاب معیارهای مناسب، باید حوزه های تجاری مربوطه را بدانید.

    تفاوت بین معیار و KPI چیست؟

    برای تمایز بین KPI و معیارها، این را به خاطر داشته باشید: همه معیارها KPI هستند، اما همه KPI ها معیار نیستند. این دو متقابل نیستند.

    معیارها می تواند هر جنبه ای از کسب و کار باشد که می تواند اندازه گیری شود. یک معیار زمانی به KPI تبدیل می شود که یک هدف و یک بازه زمانی خاص داشته باشد و به یک هدف تجاری خاص مرتبط باشد.

    اجازه دهید یک سناریو را در نظر بگیریم. از ماه مهر، درآمد تکراری ماهانه شما 30 میلیون تومان است و هزینه جذب مشتری 10 هزار تومان است. هدف شما بهبود سود و دستیابی به رشد فروش 40 درصدی تا پایان سال است.

    باید چند تغییر در تیم بازاریابی خود ایجاد کنید تا بتوانید به اهداف تجاری خود برسید. شما چهار متخصص بازاریابی را استخدام کرده اید و شروع به استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی جدید کرده اید. شما همچنین ویژگی های جدیدی را به نرم افزار خود اضافه کرده اید.

    حال، چگونه موفقیت تصمیمات خود را اندازه گیری می کنید؟ این دو معیار کسب و کار اکنون شما به شاخص های کلیدی عملکرد در طرح کسب و کار شما تبدیل شده اند. رشد درآمد و یا کاهش هزینه های کسب وکار شما نشان می دهد که تغییرات شما بر اهداف شما تأثیر مثبت دارد.

    دقیقاً به همین دلیل است که در تجارت SaaS، OKR ها (اهداف و نتایج کلیدی) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. تعیین هدف کافی نیست زیرا ممکن است مبهم باشد. نتایج کلیدی به شما کمک می کند تا پیشرفت خود را به طور موثرتری محدود کرده و اندازه گیری کنید.

    فرض کنید هدف کسب و کار شما افزایش فروش است. نتیجه کلیدی افزایش 30 درصدی فروش تا پایان سه ماهه خواهد بود.


    بخوانید: هزینه طراحی اپلیکیشن بیمه خودرو چقدر است ؟


    اندازه گیری در SaaS چیست؟

    اندازه گیری ها مقادیری هستند که می توان آنها را جمع یا میانگین کرد. معیارهای یک کسب و کار معمولی SaaS شامل تعداد مشتریان، کاربران فعال و غیرفعال و ویژگی های استفاده شده است.

    تعداد مشتریان نشان می دهد که محصول شما چند بار خریداری شده است. شما می توانید از تعداد ویژگی های مورد استفاده برای شناسایی محبوب ترین عملکردهای محصول خود و بهبود آنها استفاده کنید.

    معیارها و اندازه‌ گیری‌ ها به این معنا متفاوت هستند که یک اندازه‌ گیری خاص وواحد است. معیارها بر اساس معیارها محاسبه می شوند.

    درآمد مکرر ماهانه (MRR) با ضرب تعداد مشتریانی که دارید در مبلغی که هر ماه به شما می پردازند محاسبه می شود. اگر 30 مشتری دارید که ماهیانه 100 هزار تومان به شما پرداخت می کنند، MRR ماهانه شما 3 ملیون تومان میباشد.

    چرا ردیابی KPI ها ومعیارها مهم است؟

    شاخص‌های کلیدی عملکرد، معیارها همگی یک هدف عددی دارند که کسب‌ وکار شما می‌تواند بر اساس آن نقاط عطف تعیین کند.

    آن‌ها به‌عنوان محرک‌ها، راهنمایی‌ها و معیارهای عملکردی عمل می‌کنند که شرکت را در مسیر درست هدایت می‌کنند و آنها را به یک جنبه بسیار مهم از هر تجارت SaaS تبدیل می‌کنند.

    چرا معیارها مهم هستند؟

    چرا معیارها مهم هستند؟

    اندازه گیری معیارها بسیار مهم است زیرا آنها طیف گسترده ای از حوزه های تجاری قابل اندازه گیری را پوشش می دهند. آنها به شما کمک می کنند تشخیص دهید که آیا در مسیر درستی هستید یا خیر.

    با تجزیه و تحلیل معیارها، مدیریت یک شرکت می تواند عملکرد را اندازه گیری کند، تصمیمات آگاهانه بگیرد، که کارایی را بهبود بخشد، در پول صرفه جویی کنید و از منابع به طور موثرتر استفاده کنید.

    چرا KPI ها مهم هستند؟

    کسب‌ وکارها اگر شاخص‌های کلیدی عملکرد درست را تنظیم و پیگیری نکنند، از عملکرد خود بی‌اطلاع خواهند بود. آنها ممکن است باور کنند که در حال موفقیت هستند، اما درجه موفقیت چقدر است؟ با چه چیزی مقایسه می شود؟ آنها ممکن است از معیارهای قابل ردیابی آگاه باشند، اما کدام یک را باید نظارت کنند؟

    با KPIهای صحیح، احتمال بیشتری وجود دارد که اهداف مناسب را ایجاد کنید، استراتژی هایی برای دستیابی به آنها بسازید، پیشرفت خود را ارزیابی کنید و در نهایت موفقیت محصول خود را دنبال کنید.

    چرا اقدامات مهم هستند؟

    برای محاسبه یک متریک یا یک شاخص عملکرد کلیدی، باید از معیارها استفاده کنید. اینها بلوک های سازنده معیارها و KPIها هستند. آنها به تیم شما کمک می کنند تا بفهمید معیارها چگونه ساخته شده اند و چه مؤلفه هایی به رشد یا سقوط آنها کمک می کند.

    یک متریک را نمی توان بدون درک اینکه از کجا منشا گرفته است، محاسبه کرد، یعنی بدون درک اینکه اندازه گیری ها از کجا آمده اند.

    نمونه‌های KPI SaaS

    KPI ها به عنوان راهنمای دستیابی به نتایج کسب و کار خاص عمل می کنند. آنها میزان پیشرفت موثر شما را به سمت اهداف خود اندازه می گیرند.

    به عنوان مثال، اگر می خواهید درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید، برخی از KPI هایی که باید ردیابی کنید شامل رشد MRR و ARR، ریزش خالص و نرخ حفظ مشتری است.

    اگر می‌خواهید وفاداری مشتری را اندازه‌ گیری کنید، KPI هایی که باید دنبال کنید عبارتند از نرخ ریزش، ارزش طول عمر مشتری و امتیاز خالص پروموتر (NPS).

    نمونه های معیارهای SaaS

    هدف معیارهای SaaS ارائه ارزش به کسب و کار شما با استفاده از داده است. آنها با نتایج مرتبط هستند، اما لزوماً هیچ بینشی در مورد نتایج خاص کسب و کار، مانند درآمد و رشد، به شما نمی دهند.

    مهم است که به خاطر داشته باشید که همه معیارها هنگام تصمیم گیری مرتبط نیستند. معیارها و KPI ها به هدف شما بستگی دارد.

    معیارها بیشتر بر روی اهداف کوچکتر مانند کارایی یک تیم یا اثربخشی یک کمپین جدید تمرکز می کنند. به عنوان مثال، اگر می خواهید حفظ را افزایش دهید، KPI اصلی که باید پیگیری کنید حفظ مشتری است. با این حال، معیارهای مهم دیگر نیز مستقیماً بر آن تأثیر می‌گذارند، مانند نرخ فعال‌ سازی، نرخ استفاده از ویژگی، نرخ پذیرش و نقاط اصطکاک در یک جریان کاربری خاص.

    آیا برای SaaS به KPIها و معیارها نیاز دارید؟


    بخوانید: طراحی اپلیکیشن رزرو هتل – راهنمای کامل


    با همه این شرایط، تصمیم گیری برای اینکه به کدام یک نیاز دارید بسیار دشوار است. به طور خلاصه، شما به هر سه مورد نیاز دارید. معیارها و KPI ها همه به هم مرتبط هستند.

    برای شروع، باید نتایج را تعیین کنید. با استفاده از چک لیست، می توانید معیارهای (NSM) خود را تعیین کنید. که شامل چندین معیار کلیدی است که موفقیت محصول و کسب و کار شما را در کل ارزیابی می کند.

    تیم های شما باید یک متریک مهم (OMTMs) را برای یک بازه زمانی خاص پیدا کنند. این کار شناسایی مواردی را که باید ردیابی کنید آسان‌ تر می‌کند و به شما کمک می‌کند مرتبط‌ ترین KPI و معیارها را انتخاب کنید.

    برای محاسبه این معیارها به چه چیزی نیاز دارید؟ از آنجایی که معیارها بلوک‌ های ساختمانی هستند که برای تعیین کمیت همه چیزاستفاده می‌شوند، برای محاسبه معیارها به آن‌ها نیاز دارید. اگر معیارها را از دست داده‌اید، معیارها و KPI های مناسبی را برای ردیابی تنظیم نکرده‌ اید.

    بهترین ابزار برای ردیابی KPI ها، معیارها و اندازه گیری ها

    بهترین ابزار برای ردیابی KPI ها، معیارها و اندازه گیری ها


    تصمیم گیری صحیح بر اساس داده ها برای دستیابی به موفقیت در SaaS بسیار مهم است. بخش دشوار اینجاست: در وهله اول چگونه داده ها را اندازه گیری می کنید؟

    تعدادی ابزار موجود در بازار وجود دارد که به شما امکان می دهد در میان این داده ها کاوش کنید و محاسبه و ردیابی معیارها اندازه گیری ها و KPI ها را آسان می کند. در حالی که این ابزارها محاسبات پیچیده ای را انجام می دهند، شما و تیمتان می توانید روی استفاده از داده ها تمرکز کنید.

    Userpilot بر افزایش رشد محصول و تعامل درون برنامه ای تمرکز دارد. این به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به کد نویسی، تجربه محصول را ایجاد کنید. با ردیابی تعامل کاربر و رفتار درون برنامه‌ای، می‌توانید یک محصول متنی و شخصی‌سازی شده ایجاد کنید. علاوه بر این، می توانید کاربران فعال و غیر فعال را ردیابی کنید.

    ردیابی کاربران فعال در برنامه با Userpilot

    Userpilot همچنین به شما امکان ایجاد نظرسنجی NPS را می دهد. نظرسنجی های NPS به شما کمک می کند وفاداری مشتریان خود را درک کنید و چقدر احتمال دارد که محصولات شما را به دیگران توصیه کنند. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند مخالفان، منفعلان و مروجین را ردیابی کنید.

    تخته گکو


    Geckoboard یک ابزار داشبورد KPI در زمان واقعی است که به کاربران اجازه می‌دهد داده‌ ها را از منابع زیادی ساده‌ سازی کنند. طراحی کاربرپسند آن، داده های تجاری را بدون نیاز به کدنویسی قابل درک می کند.

    معیارهای کلیدی کسب و کار به طور زنده به روز می شوند تا روندها و تغییرات فعلی را منعکس کنند. این به شما کمک می کند تا با ارائه داده های صحیح در زمان مناسب تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید.

    جعبه داده


    Databox یک پلت فرم تجزیه و تحلیل تجاری مبتنی بر Cloud است که برای تحلیلگران، مدیران عامل، تصمیم گیرندگان و بازاریابان طراحی شده است. این پلتفرم یک رابط واحد فراهم می کند که از آن می توانید KPI ها را مشاهده کرده و گزارش ایجاد کنید.

    آنها دارای ویژگی های متعددی مانند ردیابی هدف، هشدارها و کارت امتیاز هستند که به شما کمک می کند عملکرد و تیم های شرکت خود را از راه دور پیگیری کنید و به روز بمانید. هنگامی که مهم‌ ترین KPI شما تغییر می‌کند، اعلان‌ها را از طریق ایمیل یا تلفن همراه برای شما ارسال می‌کند.

    نتیجه گیری


    به طور خلاصه، شاخص‌های کلیدی عملکرد، معیارها و اندازه‌ گیری‌ها همگی اعدادی را نشان می‌دهند که به شما در درک اثربخشی استراتژی‌ها و شیوه‌هایتان کمک می‌کنند. وقتی صحبت از کسب و کارهای SaaS می شود، اینها به هم متصل هستند و بسیار مهم هستند.

    اینها مستقیماً با اهداف کسب و کار شما مرتبط هستند، بنابراین مطمئن شوید که با تغییر اهدافتان آنها را تغییر میدهید.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برچسب‌ها:
    پشتیبانی آنلاین