پرش به محتوا

دو روش کاربر پژوهی

دو روش کاربر پژوهی

بنچمارکینگ

دو روش  کاربر پژوهی

اولین روش کاربر پژوهی استفاده از بنچمارکینگ هست.با استفاده از بنچمارکینگ میتونید اطلاعات خیلی ارزشمندی رو به دست بیارید. برای اینکه بنچمارکینگ رو انجام بدید ببینید توی حوزه ای که قراره کار بکنید و مشکلی رو حل کنید چه اپلیکیشن یا محصولاتی از قبل وجود دارن که روی این مسئله کار کردن. همون بحث رقبا که قبلا داشتیم.

طبیعتا اونها قبل از شما شرایط رو سنجیدن و تست های زیادی رو انجام دادن. بنابراین یه منبع خیلی خوبی از اطلاعات هستن. محصولات رقیبتون و بردارید، قابلیت ها و ویژگی های اونها، اطلاعاتی که دارن ،تعاملاتی که با کاربران دارن و همچنین سبک طراحیشون رو بررسی کنین.

طبیعتا این اطلاعات ساده ترین اطلاعاتی هستن که میتونید جمع آوری کنید و ازشون توی فرایند طراحی استفاده کنید.

اطلاعاتی که از روش بنچمارکینگ به دست میارید مستقیما از کاربران به دست نیومدن. اینجا در واقع شما با کاربران ارتباطی ندارین و نمیرید با کاربران صحبت بکنید.

با توجه به اینکه این اطلاعات  رو شما از محصولات یا اپلیکیشن هایی دارید به دست میارید که با کاربران در ارتباطن. به هرحال اون محصولات احتمالا از اطلاعات کاربرانشون برای توسعه محصول یا اپلیکیشن استفاده کردن. کاربران دارن از اونا استفاده میکنن و اون محصولات هم سعی دارن  به طور مداوم تعاملات خودشون رو با کاربراشون بهتر بکنن تا سودآوری بهتری داشته باشن. این اطلاعات خیلی مفیدن.

درسته شما مستقیما از کاربران نیومدین اطلاعات بگیرین. ولی با توجه به اینکه احتمالا این اطلاعات بر پایه رفتار ها و نیازهای کاربران شکل گرفتن میتونن اطلاعات مفیدی باشن. پس پیشنهاد میکنیم قبل از هر چیزی توی بحث کاربرپژوهی بنچمارکینگ رو انجام بدید.

شما هر جا که قرار هست کار تحلیل رقبا انجام بدید سعی کنید اولین کاری که میکنید همین بحث بنچمارکینگ باشه.

پرسشنامه

دو روش کاربرپژوهی: بنچمارکینگ و پرسشنامه

دومین روش کاربر پژوهی پرسشنامه هست.پرسشنامه یکی از روش های جمع آوری اطلاعاته که هم سریعه , هم خیلی برای شما آشناس. شما توی مراحل مختلف اگه مثلا دانشجو یا دانش آموز بودین یا هر جای دیگه پرسشنامه رو توی مراحل مختلف مثلا برای تحصیلتون دیدین و پر کردین و باهاش برخورد داشیتن. یا خودتون اینا رو طراحی کردید یا چند مدل از اینا پر کردید. اینم همونه. یعنی همون پرسشنامه ایه که تا حالا باهاش ارتباط داشتین ماتوی بحث تجربه کاربری هم اونو داریم.

وقتی شما یه پرسشنامه رو طراحی میکنین میتونید با طراحی یه سری سوالات مناسب اونها رو به کاربر ارائه بکنید و ازشون اطلاعات خیلی خوبی بگیرید.

پرسشنامه ها میتونن دو نوع سوال داشته باش.

سوالات باز

سوالاتی هستن که با توضیحات طولانی کاربر همراهن و کاربر توی جواب دادن به این سوالات راجع به نگرش ها و رفتارهاشون میتونن توضیح بدن. در واقع محدودیتی بابت پاسخشون معین نشده.

سوالات بسته

 سوالاتی هستن که کوتاه پاسخن. خیلی حاوی توضیح نیستن و بیشتر جنبه ها کیفی دارن. مثلا پرسش های چهار گزینه ای و بله خیر. کاربر باید بین گزینه هایی که وجود داره یه سری موارد رو انتخاب کنه و حالت نامحدود بودن پاسخگویی رو نداره.

تفاوت سوالات بسته و باز

تحلیل سوالات بسته خیلی راحت تره. چرا که میشه به راحتی اطلاعات حاصل از اونها رو روی نمودار نشون داد و مقایسه شون خیلی خیلی راحت تره.

واقعیتی که وجود داره اینه که هر پروژه ای  نیاز به اجرای روش پرسشنامه نداره. نیازی نیست برای هر اپلیکیشنی پرسشنامه طراحی کنید.

پرسشنامه مناسب شماست اگر…

پرسشنامه در روش کاربرپژوهی

در روش کاربر پژوهی اگر میخواید فرضیات خودتون رو روی جمعیت زیادی اعتبار سنجی کنید و وقتی که جامعه آماری شما تقریبا بزرگه میتونید از پرسشنامه استفاده کنید. چرا که فرصت خیلی از روش ها مثل مصاحبه فرد به فرد ندارید.

پس اگر میخواید از یه گروه بزرگ از کاربران اطلاعات کسب کنید بهتره از پرسشنامه استفاده کنید.

نکته بعدی که وجود داره اینه که اگر میخواید توی یه پروژه اطلاعات رو به سرعت جمع آوری کنید پرسشنامه روش مناسبیه. البته تقریبا هرجایی که سرعت میره بالا کیفیت عموما میاد پایین. پس حواستون باید به این قضیه باشه. اگر میخواید این روش رو به این خاطر انجام بدید که سرعت بره بالا یا جامعه آماریتون بالاس حداقلش پرسشنامه رو طوری باید طراحی کنید که اطلاعاتی که به دست میارید دقیق تر باشه و کیفیت اطلاعاتتون بره بالاتر.

اگر میخواید اطلاعات و نتایج اونها رو آنالیز و تحلیل کنید پرسشنامه مناسب شماست. خیلی از پرسشنامه ها به راحتی این قابلیت رو دارن که شما بتونید راحت داده هاشونو به شکل آماری و کمی روی نمودار نشون بدید. بنابراین تحلیل اون برای شما خیلی آسون خواهد بود.

نکات مهم

شما به عنوان یه Ux Designer باید بلد باشید که یه پرسشنامه مناسب طراحی کنید. اگر پرسشنامه مناسب نباشه اطلاعات دقیقی به شما نخواهد داد. بنابراین کیفیت اطلاعات شما پایین خواهد اومد.

یه سری نکات هستن که راجع به طراحی پرسشنامه ها وجود دارن و میخوایم اونا رو توی این قسمت بررسی کنیم.

نکت مهم در پرسشنامه روش کاربرپژوهی

سوالات ساده بپرسید

نکته ای که دردومین روش کاربر پژوهی وجود داره اینه که سوالاتتون رو ساده و آسون بپرسید. زبان و مفهوم سوالات رو واضح در نظر بگیرید. اگر کاربران مجبور باشن برای اینکه به پرسشنامه شما پاسخ بدن از شما یه سوالاتی رو بپرسن این یعنی سوالات شما ساده نیستن. حتما سوالات روچندین بار مرور کنید و با چند نفر اونا رو تست کنید که مطمئن بشین که این سوالات تخصصی نیستن و کاربران برای پاسخ دادن بهشون نیازی نیست که از شما سوال بپرسن.

شفاف باشید

حتما شفاف باشید. اگر اطلاعاتی که از کاربر میگیرید رو قراره بعدا منتشر کنید به کاربر این مسئله رو بگید و با کاربر شفاف باشید.

به حریم خصوصی کاربر احترام بذارید

قبل از هر چیز توجه کنید که اطلاعاتی که شما بهشون نیاز ندارید رو از کاربر نباید بگیرید. همیشه از خودتون بپرسید آیا واقعا به این اطلاعات نیاز دارید. اگر اطلاعات خاصی از کاربر مثل اسم، جنس، سن و.. رو گرفتید حتما از کاربر اجازه بگیرید که آیا اجازه انتشار اونا رو به شما میده یا نه.

پس سعی کنید تا حد ممکن اگر به اطلاعاتی نیاز ندارید واقعا اونا رو از کاربر نپرسید. هم به دلیل اینکه کاربر ممکنه نسبت به این سوالات گارد بگیره و دوست نداشته باشه این اطلاعات رو به شما بده و هم اینکه وقت کاربر ارزشمنده و شما نباید با اطلاعات بیخود اونو بگیرید.

سوالات باز بپرسید

سوالات باز شاید خیلی پتانسیل تحلیل و آماری نداشته باشن ولی اطلاعات ارزشمندتری رو دارن. سعی کنید سوالاتی رو بپرسید که جوابشون یه سری مفاهیم مثل بله خیر یا یک کلمه نباشه. سعی کنید سوالاتی بپرسید که پاسخ های طولانی و باز داشته باشن تا از دل پاسخ های کاربر اطلاعات ارزشمندتر دیگه ای مثل نحوه اقدام کردن اونها، انگیزه هایی که دارن ،اولویت هاشون و… رو به دست بیارین.

مثلا نیاید بپرسید آیا از شما از اسنپ استفاده می کنید، خوب کاربر میگه بله یا نه. به جای این بپرسید که نظرتون راجع به اسنپ چیه. اینجا اگر کاربر استفاده نکرده باشه میگه من استفاده نکردم و اگه استفاده کرده باشه چیزی بیشتر از بله خیر به شما تحویل میده. در واقع نکاتی  فراتر از بله خیر به شما تحویل میده.

سوالات تک مفهومی بپرسید

سوالاتی که محتواشون در برگیرنده دو تا مفهومن رونپرسید. چون این سوالات گیج کننده ان و باعث میشه کیفیت داده های شما کاهش پیدا میکنه. مثلا هیچوقت از کاربر نپرسید معمولا توی هر هفته چند بار از کروم و فایرفاکس استفاده میکنید. این هم بحث تعداد و سیکل استفاده از محصول رو تحت شعاع قرار میده و هم خود محصول رو.پس سعی کنید که سوالات خودتون رو دقیق تر و تک مفهومی بپرسید.

روی زمان تمرکز کنید

روی زمان تمرکز کنید نه تعداد سوالات. یعنی در دواقع شما باید وقت کاربران رو در نظر بگیرید و سعی کنید پرسشنامه  رو کوتاه طراحی کنید. ترجیحا بین ده تا پونزده سوال. این برای یه پرسشنامه تعداد مناسبی هست. سعی کنید بهترین کیفیت اطلاعات رو توی مدت زمانی که در نظر گرفتید برای پاسخگویی کاربر در نظر بگیرید. سعی نکنید یه پرسشنامه خیلی طولانی طراحی کنید که وقتی به کاربرا اونو بدید بترسه و نسبت به اون گارد بگیره. پس سعی کنید تعداد سوالات خیلی کم باشه و وقت زیادی از کاربر رو نگیره و بهترین و با کیفیت ترین اطلاعات رو به شما بده.

تعادل را رعایت کنید

نهایتا تعادل رو در نظر بگیرید. اگر توی بعضی از سوالات مجبور بودید گزینه هایی رو به کاربر ارائه بدید طبیعتا نباید گزینه های مهم تر رو اول ارائه بدید و گزینه های کم اهمیت تر رو آخر به کاربر ارائه بدید. مثلا توی چهار گزینه ای ها مهمترین هاشو اول بذارید و کم اهمیت ها رو توی گزینه های آخر بیارید.

تعادل رو تو گزینه ها برای کاربر رعایت بکنید. به کاربر توی بحث پاسخگوییشون جهت ندید.

ابزارهای تهیه پرسشنامه

ابزارهای تهیه پرسشنامه

اگه  شما به کاربران به راحتی دسترسی دارید میتونید به صورت فیزیکی بهشون تحویل بدید. سوالات خودتون رو بنویسید ، تایپ کنید و پرینت بگیرید و در اختیار کاربر قرار بدید.

اگر میخواید پرسشنامه های خودتون رو آنلاین در اختیار کاربر قرار بدید طبیعتا ابزارهای زیادی برای تهیه پرسشنامه های آنلاین وجود دارن.

ما دو نمونه خارجی و یه نمونه ایرانی رو اینجا معرفی میکنیم.

اگر مشکلی با نمونه های خارجی ندارید میتونید از اونا استفاده کنید. نمونه های آماده متنوعی دارن و استفاده از اونا هم آسون و رایگانه. نمونه هایی که وجود دارن یکیشون Google Form هستش که امکانات تحلیل خیلی خوبی داره. و مورد بعدی هم Typeform هست.

نمونه ایرانی هم ParsLine هست. میتونید وارد سایتش بشید و پرسشنامه های خودتون رو طراحی کنید.

توی نمونه های خارجی پیشنهاد ما Typeform هست چون هم UI  بهتری داره و  هم امکانات بهتری رو در اختیار شما قرار میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.