پرش به محتوا

روش های کاربرپژوهی چه چیزهایی هستند

روش های کاربر پژوهی چه چیزهایی هستند

روش های کاربرپژوهی چه چیزهایی هستند

پژوهش های کاربری یا کمی ان یا کیفی. نوع کمی پژوهش هایی هستن که داده هاشون حالت عددی داره. مثلا تعداد بازدید کنندگان، درصد مشتریان راضی و مواردی از این قیبل که در واقع با عدد میشه مشخصشون کرد و براشون تعداد در نظر گرفت.

پژوهش های کیفی که آمارشون بیشتر حالت توصیفی داره. مثلا کاربران موقع وارد شدن به فلان صفحه چه کارهایی انجام میدن یا کاربران برای رسیدن به صفحه خرید چه  مسیری رو طی میکنن.

پژوهش های کیفی بیشتر با مشاهده رفتار کاربران انجام میشن.

اهمیت کاربرپژوهی

اهمیت کاربرپژوهی

کاربرپژوهی به شما کمک میکنه که نیازهای کاربر رو بشناسید و بر اساس نیازها ، احساسات و رفتارهای کاربران یه تجربه کاربری مناسب رو از طریق اپلیکیشنی که قرار هست براشون طراحی کنید تحویل بدید.

 اولین فایده ای که کاربرپژوهی داره مشارکت کاربر توی فرایند طراحیه.کاربرپژوهی برای شما این فرصت رو فراهم میکنه که کاربر رو توی پروسه طراحی مشارکت بدید. در واقع طراحی رو بر اساس رفتارها و نیازهای استفاده کننده های نهایی یه اپلیکیشن انجام بدید. این باعث میشه اپلیکیشن شما موفقیت بیشتری داشته باشه و اپلیکیشنی رو تولید کنید که ریسک تولیدش بسیار کمتره و میتونه توی بازار موفق تر ظاهر بشه.

نکته بعدی که راجع به اهمیت کاربرپژوهی وجود داره همدلی با کاربره. همدلی یعنی اینکه به دید خودتون نیاید یه اپلیکیشن رو طراحی بکنید. همدلی یعنی اینکه پیش فرضهای خودتون رو بذارید کنار  و از دید کاربر به مسئله نگاه کنید. در واقع همدلی یه تواناییه که طراح باید داشته باشه و  از طریق اون احساسات و تجارب کاربران رو درک بکنه.

طراحی محصولات لذت بخش و کاربرد پذیر

کاربران انتظار دارن محصولاتی که استفاده میکنن به سادگی قابل استفاده باشن و به راحتی بتونن باهاشون کار بکنن. این یعنی usability محصول. تمام محصولات باید سطوحی از کاربرد پذیری رو داشته باشن و کاربرپژوهی میتونه به شما کمک بزرگی بکنه که به این نقطه برسین.

اگر تجربه کاربری اپلیکیشن شما خوب نباشه این فرصت رو برای کاربر فراهم میکنه که سراغ اپلیکیشن رقیب شما بره.

وقتی با کاربرپژوهی مداوم اپلیکیشن رو با کاربر تست می کنید و مدام از کاربر اطلاعات میگیرین و به صورت مداوم و چرخشی داده های دریافتی از این تستها رو توی روند طراحی خودتون اعمال میکنید طراحی شما برای کاربران لذت بخش تر خواهد بود. بنابراین مقدار وفاداری اونها به اپلیکیشن شما خیلی بیشتر خواهد بود.

کاهش زمان طراحی توسعه

وقتی که شما با اطلاعات به سراغ توسعه یه اپلیکیشن برید اتفاقی که میفته اینه که چون طراحی خودتون رو بر اساس نیازهای کاربر انجام میدید مدت زمان توسعه شما کاهش پیدا میکنه.چرا که نیازی نیست بعدا خیلی زمان بذارید و اپلیکیشن رو ویرایش کنید، فلان ویژگی رو حذف کنید. یا مثلا میبییند رنگ بندی اپلیکیشن مناسب نیست باز مجددا مجبورید اونو تغییر بدید. اینها زمان شما رو میگیره و یکی از منابع مهم شما که زمان هست رو هدر میده.

کاهش هزینه تولید محصول

وقتی طراحی بر اساس اطلاعات باشه علاوه بر زمان، توی هزینه ها هم صرفه جویی میشه. وقتی که شما طراحی اپلیکیشن رو بر اساس اطلاعاتی که از کاربران دارید انجام بدید نیاز نیست بعدا یه سری ویژگی رو اضافه کنید، یه سری ویژگی رو که قبلا اضافه کردید حذف کنید. پس هزینه تون میاد پایین.

هزینه یکی از مهم ترین منابعیه که برای بقای یه اپلیکیشن خیلی مهمه. چرا که یکی از دلایل شکست خیلی از اپلیکیشن ها تموم شدن بودجه شون هست. یعنی رسیده به بحث بازاریابی ولی هیچ هزینه ای نداره  که بخواد بابت بازاریابی انجام بده چرا که همش درگیر توسعه بوده و هیچ اپلیکیشنی رو ارائه نکرده. اونجاس که میبینید اپلیکیشن به راحتی قبل از اینکه بخواد ارائه بشه حذف میشه.

روش های کاربرپژوهی

روش های کاربرپژوهی چه چیزهایی هستند:وقتی میگیم میخوایم از کاربران اطلاعات بگیریم و از اطلاعات اونها استفاده بکنیم از چه روش هایی میتونیم این اطلاعات رو بگیریم.

راه های مختلفی برای کاربرپژوهی وجود دارن که بسته به نوع پروژه باید از اونا استفاده کنید.

ما سعی میکنیم از مهم ترین و پرکاربردترین روش ها استفاده بکنیم و اونها رو به شما آموزش بدیم.

تو این قسمت علاوه بر معرفی روش های مختلف با نحوه اجرای صحیح این روش ها نکاتی که توی بحث جمع آوری اطلاعات خیلی مهمن و باعث میشن که شما بتونید اطلاعات بهتری رو با استفاده ازاین روش ها جمع آوری بکنید رو آموزش خواهیم داد و صرفا نمیایم روش ها رو معرفی کنیم و سعی میکنیم جنبه های کاربردی اونها رو بیان کنیم. این روش ها رو توی عکس زیر میبینید که ما راجع بهشون صحبت خواهیم کرد.

روش های کاربرپژوهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.