پرش به محتوا

مبانی و مفاهیم ui و ux ✔️

    قبل از اینکه ما بخوایم مبحث مبانی و مفاهیم ui و ux رو شروع بکنیم باید با مفاهیم وابسته به این حیطه آشنا بشیم. بدون اینکه درک درستی از این مفاهیم و مبانی داشته باشیم طراح تجربه کاربر حرفه ای شدن واقعا کار سختیه. یه جورایی میشه گفت این موارد الفبای حوزه تجربه کاربری هستن. شما بدون اینکه الفبای زبان فارسی رو بدونید نمیتونید یه کتاب فارسی رو بخونید، اینجا هم تقریبا یه همچین نقشی داره.

    مبانی و مفاهیم ui و ux

    در این بخش با مباحث طراحی چرخشی، تعاملی و کاربر محور، کاربرد پذیری ، تاریخچه ux، تعریف ux، تفاوت ui وux آشنا خواهیم شد.

    مفهوم طراحی در ux

    مبانی و مفاهیم ui و ux

    همونطور که میدونید ما نهایتا قراره طراح تجربه کاربری بشیم، قراره طراح ux بشیم.

    طراح یعنی چی؟ به عنوان طراح ux شما اول باید با مفهوم طراحی آشنا بشید. ذهنیتی که عموم افراد در مورد دیزاین دارن عموما جنبه های هنری دیزاین رو شامل میشه یعنی در واقع طراح رو متعهد به طراحی یه اثر بدیهی و زیبا میدونن.

    مهندسی و هنر

    ما در اینجا دو تا مبحث داریم مفهوم مهندسی و مفهوم هنردر مبانی و مفاهیم ui و ux

    مهندسی هنر حل مساله است یعنی مهندس با کمک دانشی که داره سعی میکنه یه مشکل رو حل بکنه و از طرفی یه هنرمند سعی میکنه به کمک قوه تخیل خودش یه اثر زیبا رو خلق کنه و از طریق اون روی افراد تاثیر بذاره. کاری که یه طراح باید انجام بده در واقع ترکیبی از این دو تا مفهوم هست .در واقع یه طراح اصل کارش باید روی حل مساله متمرکز باشه و برای حل مساله هم به ذهنیت خودش بسنده نکنه بلکه متکی به اطلاعات باشه.

    طراح باید اصل کارش رو بر اساس مهارت حل مساله انجام بده و سعی کنه توی طراحی که انجام میده یک مساله واقعی از افراد رو حل کنه. پس این میشه کار یه مهندس .ولی واقعیت اینه که مهندسا عموما به جنبه های زیبایی شناختی محصول کاری ندارن و بیشتر همون جنبه های مهندسی و حل مساله رو در نظر میگیرن.

    ولی یه طراح باید حواسش باشه که علاوه بر بحث حل مساله به جنبه های زیبایی شناختی مساله هم توجه داشته باشه یعنی هم مهندسی انجام بده هم هنر رو. این در واقع کاریه که یه دیزاینر واقعی باید انجام بده.

    اگه تا حالا ذهنیتتون این بوده که یه طراح بیاد یه اثر زیبا رو خلق بکنه، کسیه که یه سایت یا اپلیکیشن زیبا رو طراحی بکنه، نه!

    کار شما به عنوان طراح نباید فقط این باشه بلکه این بخشی از کار شما خواهد بود.شما به عنوان طراح هم باید مشکل کاربرا رو حل بکنید و هم اینکه این مشکل رو بیاید به زیباترین شکل ممکن حلش بکنید. اون موقع میتونید اسم خودتو بذارید طراح.

    طراحی، ارائه راهکارهای موثر برای مشکلات

    برای اینکه بیشتر به مبانی و مفاهیم ui و ux و بحث مهارت حل مساله یه دیزاینر پی ببرید باید بدونید که وقتی که یه مشکل پیش میاد سه نواع سوال پیش میاد.

    نوع اول سوالات، سوالات چیستی هستن، چه مشکلی وجود داره. سوالات بعدی سوالات چرایی ان، اصلا چرا این مشکل وجود داره و سوالات نوع سوم سوالات چگونگی ان. حالا ما سوالات رو میدونیم و باید براشون راه حل ارائه کنیم و این یعنی همون دیزاین. یعنی کار شما به عنوان یه طراح اینه که بیاید مشکلات رو حل بکنید و راهکار ارئه بدید.

    یکی از پیشنهاداتی که من دارم اینه که حتما طراحی تجربه کاربری رو با این ذهنیت شروع کنید. در واقع به یه فهم درست از بحث دیزاین برسید و اون جنبه های زیبایی شناسی و پیش فرضی که راجع به بحث دیزاین دارید رو بریزید دور. با تمرکز بر روی حل مساله و جنبه های زیبایی شناختی پیش برید.

    5/5 - ( 1 امتیاز )

    دیدگاه شما نگاه ما رو عوض میکنه !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پشتیبانی آنلاین