اینجا هستم تا یه مقداری حرف بزنیم درباره اون لحظه هایی که چشممون به صفحه لودینگ میافته. همون لودینگهایی که تا حالا فقط ازشون متنفر بودیم چون فکر میکردیم وقتمون رو تلف میکنن. اما الان میخوایم یه نگاه متفاوت بهش داشته باشیم که همین زمان انتظار خودش بشه یه بخش جذاب از کاری که داریم میکنیم توی وب سایت.
اصلاً فکر کردی تا حالا چرا بعضی وقت ها منتظر موندن کمتر کلافه مون میکنه و بعضی وقت ها انگار ساعت ها گذشته ؟ راز اینجاست که مغز ما، زمان رو مثل یه خط مستقیم نمی فهمه. خیلی وقتا حس ما از زمان، با واقعیت فرق داره. بیا با هم این راز رو باز کنیم و ببینیم چطور میتونیم از این حس آدم ها رو به نفع خودمون و کاربر وب سایتمون استفاده کنیم لطفا تا انتها با من باش اگه دوست داری بهترین ترفند ها رو برای افزایش سرعت سایتت یاد بگیری.
لودینگ ها در صفحات فقط یه نوار پیشرفت نیستن !
وقتی حرف از لودینگ میشه، اولین چیزی که میاد تو ذهنمون چیه؟ یه دایره چرخان، یا یه نوار که آروم آروم پر میشه، درسته؟ خب، باید بگم اینا فقط پوسته بیرونی قضیه هستن. روانشناسی بار گذاری خیلی عمیق تر از این حرفاست.
اینجا بحث این نیست که چقدر زودتر میتونی یه چیزی رو لود کنی، چون همیشه یه حدی از انتظار هست. بحث اینه که چطور این انتظار رو برای مخاطبت لذت بخش کنی. هدف اصلی اینه که:
حس کلافگی رو کم کنی: وقتی کاربر میبینه چیزی داره اتفاق میافته، کمتر مضطرب میشه.
حس مشغولیت ایجاد کنی: کاربر رو تو اون لحظه ها درگیر یه چیز دیگه کنی.
حس کنترل بدی: کاربر فکر کنه اوضاع دستشه و میدونه چی داره پیش میاد.
یه حس خوب و مثبت ایجاد کنی: کاری کنی که حتی از اون زمان انتظار هم خوشش بیاد !
پس لودینگ فقط یه مربع آبی نیست که پر بشه. لودینگ میتونه یه فرصت طلایی باشه.
سرعت بالا = فروش بیشتر! همین حالا سایتت رو ارتقا بدهافزایش فروش
چطور ذهن کاربر رو حین انتظار درگیر کنیم؟ ( اصل قضیه ! )
رسیدیم به مهمترین بخش ماجرا. چطور اون درک ذهنی زمان رو به نفع خودمون تغییر بدیم؟ اینجا دیگه فقط بحث سرعت نیست، بحث اینه که چطور حواس کاربر رو پرت کنیم و بهش حس خوبی بدیم. بیا چند تا ایده رو با هم بررسی کنیم:
سرگرمی: فکر کن داری یه بازی رو لود میکنی. به جای اینکه فقط لوگوی بازی رو ببینی، یه انیمیشن بامزه از کاراکترهای بازی رو ببین که دارن با هم حرف میزنن یا حرکات خندهدار انجام میدن. یا تو یه اپلیکیشن، یه گیف (GIF) کوچولو از یه اتفاق باحال ببین. این کار حواس کاربر رو پرت میکنه و زمان سریع تر میگذره.
آموزش و اطلاعات مفید: چی میشه اگه حین لودینگ، یه نکته جالب درباره بازی یا اپلیکیشنت به کاربر بگی ؟ مثلاً آیا میدانستید فلان قابلیت به فلان درد میخوره؟ یا ترفند امروز: با این دکمه میتونی سریع تر بری ! این کار حس سود مندی به کاربر میده و حس میکنه تو اون لحظات هم چیزی یاد گرفته.
داستان سرایی: اگه محصولت یه داستان یا روایت خاصی داره، از این فرصت استفاده کن. یه قسمت کوچیک از یه کمیک استریپ رو نشون بده، یا یه جمله مرموز که کاربر رو کنجکاو کنه. این حس کنجکاوی خودش یه درگیر کننده قویه.
پیشرفت خلاقانه: نوار پیشرفت همیشه نباید یه خط صاف باشه. میتونه یه شخصیت باشه که آروم آروم راه میره و به مقصد میرسه، یا یه لیوان آب باشه که ذره ذره پر میشه. این حس پیشرفت بصری خیلی مهمه، حتی اگه واقعی نباشه !
تعاملات ساده: گاهی اوقات یه لودینگ ساده میتونه یه دکمه بیشتر بدانید داشته باشه که اگه کاربر دوست داشت، روش کلیک کنه و یه متن کوتاه بخونه. همین حس انتخاب و کنترل هم میتونه زمان رو کوتاه کنه.
فکر کن وقتی ذهن کاربر با این چیزها مشغول میشه، دیگه روی منتظر موندن تمرکز نمیکنه. انگار که اصلاً زمان نگذشته ! اینجاست که جادو اتفاق میافته.
مهم نیست لودینگ چقدر طول میکشد مهم این است که کاربر حس کند زمانش ارزشمند است ! با درگیر کردن ذهن کاربر، حتی طولانی ترین انتظارات هم میتوانند به تجربه ای دلپذیر تبدیل شوند.
چرا باید برای روانشناسی لودینگ وقت بگذاریم ؟
شاید بگی بابا، مگه لودینگ چقدر مهمه ؟ کاربر که عجله داره ! خب، درسته، کاربر عجله داره. ولی دقیقاً به همین دلیله که این بخش اهمیت پیدا میکنه.
کاهش ترک کاربر: وقتی کاربر تو لودینگ کلافه میشه، احتمال داره کلاً قید اپلیکیشن یا سایتت رو بزنه و بره. این یعنی از دست دادن مشتری !
افزایش رضایت و وفاداری: یه تجربه لودینگ خوب، میتونه یه نقطه مثبت تو ذهن کاربر بسازه. وقتی کاربر حس خوبی از محصولت بگیره، برمیگرده و ازت تعریف هم میکنه !
جذب کاربر جدید: تو دنیای امروز، چیز های کوچک میتونن تفاوت های بزرگی ایجاد کنن. یه لودینگ خلاقانه میتونه باعث بشه محصولت تو دهن ها بیفته و ازش حرف بزنن.
ساخت هویت برند: حتی لودینگ هم میتونه بخشی از شخصیت برندت باشه. اگه خلاق و بامزه باشی، لودینگت هم همین حس رو منتقل میکنه.
پس این یه سرمایه گذاریه، نه یه هزینه بی مورد.
چطور تو ایران این کار رو بکنیم؟ ( فرصت ها و چا لش ها )
خب، تو ایران هم این کار شدنیه. از اونجایی که ما تو بحث فیلترینگ و کپی رایت یه شرایط خاص داریم، هم چالشهایی داریم و هم فرصت هایی.
چالشها:
سرعت اینترنت: گاهی وقت ها سرعت اینترنت خودش یه عامله که لودینگ رو طولانی میکنه. پس باید حواسمون باشه انیمیشنها خیلی سنگین نباشن.
محتوای بومی: ممکنه منابع آماده کمتری برای انیمیشن ها یا محتوای بومی وجود داشته باشه.
فرصت ها:
خلاقیت بومی: میتونی از فرهنگ و شوخی های ایرانی استفاده کنی تا لودینگت رو منحصر به فرد کنی.
رقابت کمتر: چون خیلی ها هنوز به این موضوع اهمیت نمیدن، اگه تو پیشگام باشی، میتونی تفاوت بزرگی ایجاد کنی.
بازار تشنه: مردم ما همیشه دنبال چیزای جدید و جذابی هستن که ازشون لذت ببرن.
پس با وجود چالش ها، فرصت های بزرگی هم هست که میشه ازشون استفاده کرد و یه تجربه کاربری عالی رو رقم زد.
از کجا شروع کنیم؟ ( نقشه راه )
خب، اگه الان مشتاق شدی که خودت دست به کار شی، از کجا شروع کنی؟
رفتار کاربر رو بشناس: اول از همه ببین کاربرای تو چه جور آدمهایی هستن، چی دوست دارن و چی حوصله شون رو سر میبره.
ایده پردازی: با استفاده از همون روشهای سرگرمی، آگاهی، پیشرفت که بالا گفتم، شروع به ایده پردازی کن. یه کاغذ و قلم بردار و هرچی به ذهنت میاد رو بنویس.
انتخاب مهارت: ببین به کدوم بخش بیشتر علاقه داری و استعدادت چیه:
طراحی: اگه هنری هستی، برو سراغ طراحی انیمیشن های ساده با نرم افزارهایی مثل افترافکت یا فیگما.
نویسندگی: اگه قلم خوبی داری، میتونی برای لودینگت متن های کوتاه، بامزه یا آموزنده بنویسی.
برنامه نویسی: اگه فنی هستی، میتونی با جاوا اسکریپت یا فریم ورک هایی مثل ری اکت، این انیمیشنها رو پیاده سازی کنی.
تست و بهینه سازی: هرچیزی که ساختی رو بذار جلوی کاربرات و ازشون فید بک بگیر. ببین کدوم ایده بیشتر جواب میده و کدوم نه.
هوش مصنوعی برای لودینگ یه کمک بزرگ !
درسته، هوش مصنوعی این روزا تو همه چی سرک میکشه. تو بحث لودینگ هم میتونه خیلی کمکت کنه. چطوری؟
تولید ایده برای محتوا: میتونی به هوش مصنوعی بگی ایده برای لودینگ یه بازی فوتبال بده یا نکات آموزشی کوتاه درباره آشپزی برای لودینگ یه اپلیکیشن.
ساخت انیمیشن های ساده: بعضی ابزارهای هوش مصنوعی میتونن برات انیمیشن های پایه رو بسازن که تو فقط کمی ویرایششون کنی.
پیش بینی رفتار کاربر: اگه دادههای کافی داشته باشی، هوش مصنوعی میتونه پیش بینی کنه کاربرات تو چه شرایطی بیشتر کلافه میشن یا به چه نوع محتوایی واکنش مثبت نشون میدن.
کلام آخر
دوست عزیز، دیدی که لودینگ ها در صفحات فقط یه اجبار نیستن. اونا یه فرصت طلایی ان که میتونی با یه کم خلاقیت و درک روانشناسی کاربر، تجربه محصولت رو از این رو به اون رو کنی.
مهم نیست الان چقدر میدونی یا چقدر وقت داری. مهم اینه که از همین امروز با یه ایده کوچیک شروع کنی. یه متن بامزه، یه انیمیشن ساده. همین قدم های کوچیک میتونن تفاوت های بزرگی رو رقم بزنن. پس شروع کن، خلاق باش، و یه لودینگ بساز که کاربرات عاشقش بشن !
هنوز دیدگاه برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید !